Obchodníci stále podceňují možnost nechtěné účasti na podvodech s DPH. Většina společností neověřuje pravidelně své dodavatele ve veřejně dostupných registrech, zejména v takzvaném seznamu nespolehlivých plátců daně. Ten se jen za posledních dvanáct měsíců zvětšil o 73 procent a v současné době je v něm přes sedm tisíc podezřelých firem. Desítky dalších přibývají každý den. Stačí přitom obchodovat s jedním partnerem, který neodvádí DPH, a firma je v problémech, přestože sama své povinnosti vůči státu plní.

“Podceňování možného zapojení přímých obchodních partnerů nebo subdodavatelů do podvodu na DPH vede k tomu, že plátci daně často problém zjistí a řeší až během daňové kontroly,” řekla advokátka společnosti Ambruz & Dark Deloitte Legal Jiřina Procházková. “Už dávno neplatí, že podnikatel odpovídá jen za své vlastní daňové povinnosti. Je do jisté míry odpovědný i za chování svých partnerů,” doplnila Radka Mašková, ředitelka oddělení nepřímých daní ve společnosti Deloitte.

Tato firma provedla průzkum mezi obchodními společnostmi, aby zjistila, do jaké míry o tomto riziku vědí a jaká opatření přijímají. Z výsledků vyplývá, že jen 44 procent firem si v seznamu nespolehlivých plátců průběžně prověřuje své dodavatele alespoň jednou za půl roku.

Podle náměstkyně ministra financí Aleny Schillerové není seznam nespolehlivých plátců nic nového a firmy o něm dobře vědí. “Institut nespolehlivého plátce vešel do povědomí podnikatelského prostředí již dávno. Dokazuje to poptávka po webové službě pro zjišťování spolehlivosti plátců DPH,” uvedla náměstkyně.

Průzkum společnosti Deloitte však ukazuje, že firmy obezřetné nejsou. Pokud už nějaká společnost kontroluje své dodavatele ve veřejně dostupných registrech, činí tak většinou jen před první objednávkou, což riziko zatažení do podvodu zcela neeliminuje vzhledem k tomu, jak rychle v posledních měsících počet podezřelých firem roste.

“Ministerstvo financí se ve spolupráci s finanční správou snaží zvyšovat a podporovat povědomí podnikatelů o možných rizicích z pohledu úniků a podvodů v oblasti DPH neustále. Zejména se tak děje prostřednictvím prezentací a informací na webu,” doplnila Schillerová.

Společnost Deloitte na toto téma uspořádala seminář pro obchodní společnosti. Kontrolních opatření, která by společnosti měly přijmout, aby se vyhnuly riziku nevědomého zatažení do podvodu na DPH, je celá řada. Na semináři tak zaznělo, že by každá firma měla udržovat dva typy opatrnosti. Jednak je to všeobecná opatrnost, která obnáší prověření partnera po každém obchodním jednání. Také by ale obchodní společnost měla sledovat situace, kdy dojde k neobvyklému jednání ze strany partnera. Objeví-li se podezření, je podle daňových odborníků společnosti Deloitte nutné jej prozkoumat všemi dostupnými prostředky, například ve veřejných rejstřících či na osobní schůzce s daným obchodním partnerem.

“Každému by mělo být podezřelé, když se mu najednou takřka bezpracně začnou hrnout zakázky od některého obchodního partnera,” řekl na semináři soudce Nejvyššího správního soudu Karel Šimka. Zároveň ale upozornil na to, že ne všechny nestandardní náležitosti musí nutně znamenat pokus o daňový podvod. “Evergreenem je sídlo firmy v takzvaném office housu neboli v domě, kde má třeba jen poštovní schránku. To využívá spousta podvodníků, ale také firmy, které chtějí mít sídlo v Praze z čistě obchodních důvodů,” řekl Šimka.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Pravděpodobnost, že někdo při svých obchodních aktivitách “narazí” na firmu podezřelou ze zapojení do podvodů, není nijak zanedbatelná, zejména pokud má stovky dodavatelů či odběratelů. Zmíněných více než sedm tisíc podezřelých firem činí 1,3 procenta všech plátců DPH. Dostane se tam s časovým odstupem každá společnost, která neplní stanovená kritéria zákona o DPH. Riziko, že se obchodník nevědomě stane součástí podvodného řetězce, přitom nehrozí pouze u těch partnerů, které finanční správa označila za nespolehlivého plátce daně. “Firmy by proto neměly podceňovat rizika a měly by se více zaměřit na prevenci. Jakmile se objeví nesrovnalosti, je rozhodně vhodné uhradit DPH přímo správci daně, případně zároveň ukončit obchodní vztah. Záleží vždy na konkrétních okolnostech,” dodala Radka Mašková.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru