Tržby v maloobchodě bez aut v říjnu zpomalily meziroční růst na dvě procenta ze zářijových revidovaných pěti procent. Lidé více než před rokem utratili za pohonné hmoty a nepotravinářské zboží. Naopak klesly tržby za potraviny. Nejvyšším tempem rostl v říjnu internetový prodej. Oznámil to Český statistický úřad (ČSÚ).

Letošní říjen měl o jeden pracovní den méně než loňský, tržby očištěné o kalendářní vlivy se zvýšily o 3,1 procenta. Meziměsíčně klesly tržby očištěné o sezonní vlivy reálně o 0,3 procenta.

Podle analytiků je zpomalení růstu maloobchodu nejspíše jen dočasné. "Pro ochlazení domácí poptávky aktuálně není žádný důvod. Zaměstnanost je rekordně vysoká, růst mezd zrychluje a nálada zůstává optimistická," uvedl analytik společnosti Deloitte David Marek. V dalších měsících by měly tržby růst opět rychleji. Vánoce by měly být zhruba o čtyři až pět procent štědřejší než loni, dodal.

K meziročnímu růstu nejvíce přispěl internetový a zásilkový prodej, v němž obchodníci utržili o 23,4 procenta více. Dařilo se také specializovaným prodejnám s oděvy a obuví, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci a s počítačovým a komunikačním zařízením nebo potravinami a farmaceutickým zbožím. Naopak nižší tržby měly nespecializované prodejny s převahou potravin a prodejny s potřebami pro domácnost.

Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel klesly reálně meziměsíčně o 0,9 procenta. Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 0,8 procenta. "Bez očištění se naopak snížily o 2,3 procenta, v tom za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů klesly o 2,4 procenta a za opravy o 2,1 procenta," uvedl ČSÚ.

 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru