Energetická společnost E.ON spouští ve svých poradenských centrech v Českých Budějovicích a v Brně aplikaci pro neslyšící a nedoslýchavé. Služba Tiché Spojení umožňuje lidem se sluchovým postižením zdarma komunikovat ve znakovém jazyce nebo pomocí psaného textu. Podobnou službu už nabízí například Česká spořitelna, T-Mobile nebo Vodafone.

Zákazník si pomocí aplikace dostupné na stránkách společnosti E.ON sjedná schůzku na pobočce, kde mu bude k dispozici zaměstnanec společnosti a tlumočník, který je připojený on-line. "Díky službě Tiché Spojení můžeme bez problémů komunikovat i s neslyšícími a nedoslýchavými klienty, pro které je vyřizování formalit obecně složité. Můžou si přitom vybrat on-line tlumočení do znakového jazyka, nebo okamžitý přepis mluvené řeči do textu," uvádí Rudolf Uzlík, vedoucí oddělení prodeje energie hromadným zákazníkům.

Způsob komunikace si klienti zvolí přímo v aplikaci na webu. V případě on-line tlumočení do znakového jazyka následně obdrží také textové shrnutí hlavních bodů schůzky. Pokud si zvolí komunikaci pomocí přepisu do textu, budou mít k dispozici celý obsah schůzky v textovém dokumentu. 

"V poradenských centrech v Českých Budějovicích a v Brně chceme otestovat, jaký bude o tuto službu zájem. Na základě ohlasu u zákazníků zvážíme, zda bychom mohli v budoucnu podobným způsobem ulehčit neslyšícím a nedoslýchavým klientům i telefonickou komunikaci," říká mluvčí E.ON Vladimír Vácha.

Služba Tiché Spojení je zdarma a E.ON na ní spolupracuje se společností Kodeo.cz - Tiché spojení. Ta tuto službu poskytuje mimo jiné i pro klienty České spořitelny. Banka svým zákazníkům nabízí on-line tlumočení a on-line přepis ve 26 pobočkách. Ve vybraných pobočkách mohou její klienti využít také indukční smyčky pro zesílení a zkvalitnění zvuku.

Ulehčit komunikaci zákazníkům se sluchovým postižením se snaží také telekomunikační společnost T-Mobile, která nabízí simultánní přepis řeči na dálku ve všech 158 prodejnách. Službu e-Přepis pro operátora zajišťuje sociální firma Transkript online. S tou spolupracuje i další operátor Vodafone, jehož klienti mohou v rámci služby eScribe využít on-line přepis mluvené řeči do textu na sedmi pobočkách.

Na neslyšící klienty myslí i Moneta Money Bank, která pro ně vytvořila speciální webovou stránku s videi ve znakové řeči. Na té si také mohou zákazníci domluvit schůzku v bance s tlumočníkem do znakového jazyka. Tuto službu ale zatím banka nabízí pouze v pobočce na pražském Andělu.

Operátor O2 zase provozuje linku pro neslyšící. Ta jim pomáhá telefonicky vyřídit jednání s úřady, objednat se k lékaři nebo třeba vyřešit reklamaci. Stačí poslat stručný písemný požadavek a operátor už vše zařídí. Linka ale slouží i slyšícím, kteří potřebují zprostředkovat komunikaci s neslyšícími.

V České republice žije podle odhadů asi půl milionu neslyšících a nedoslýchavých lidí. Znakový jazyk přitom ovládá asi 1,2 procenta z nich. Většinou jde o lidi, kteří trpí vadou sluchu od narození. Ti, kteří přišli o sluch až v průběhu života, obvykle preferují při komunikaci spíše písemný záznam mluvené řeči.

Související