Sedm z deseti Evropanů žije ve městě. Na celém světě se města každoročně rozrostou zhruba o 60 milionů lidí a jejich další rozpínání do šířky je i kvůli budování související infrastruktury nákladné. A drahá je i doprava zboží obyvatelům velkých měst. Jako řešení se nabízí výstavba vícepatrových skladů.

Stavební pozemky v řadě velkých měst docházejí a neustále zdražují. Výstavba vertikálních skladů dává podle poradenské firmy CBRE smysl v momentě, kdy se náklady na pozemky vyšplhají na více než polovinu celkových stavebních nákladů.

Obchodníkům se vyplatí být blízko svým zákazníkům, ušetří tím náklady na dopravu a navíc jim zboží doručí rychleji. Obzvláště v době, kdy čím dál více lidí nakupuje přes internet a e-shopy se předhánějí v tom, kdo jim dodá zboží rychleji.

Až polovina všech nákladů v obchodním dodavatelském řetězci většiny typů zboží připadá na dopravu, upozorňuje Amaury Gariel, ředitel průmyslu pro region EMEA v poradenské společnosti CBRE. S příspěvkem o vertikální logistice Gariel nedávno vystoupil v Praze na odborné konferenci pořádané firmou PointPark Properties, působící pod značkou P3 Logistic Parks.

Nejdále jsou s výstavbou sofistikovaných vertikálních skladů v Asii. V logistickém centru v Hong Kongu se dostanou kamiony po rampách až do 20. patra, do vyšších pater jezdí výtahy. Další vertikální sklady se zprovozní v roce 2018 v Kuala Lumpur a v Paříži, připomněl Gariel.

Evropské vertikální sklady však mají do asijských mrakodrapů daleko. Společnost Vailog, kterou ovládá developer Segro, by měla během čtvrt roku v Paříži začít stavět logistické centrum. Bude mít dvě nadzemní podlaží s celkovou kapacitou 64 tisíc metrů čtverečních. 

"Budova je navržena tak, aby do jejího prvního patra mohly po rampách jezdit kamiony. Je to nejinovativnější příklad vertikálního skladu kategorie A v Evropě," řekl Gariel. Část distribučního centra si podle Gariela jedna firma zavázala pronajmout. "Zájemci o pronájem jsou především z řad obchodníků, e-shopů, a logistů," uvedl Gariel.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

V okruhu 25 kilometrů od budoucího distribučního centra žije 10 milionů lidí. Pozemky, které vlastní státní podnik Pařížské přístavy, mají dobré silniční napojení. Jsou hned u stanice metra, čímž usnadní dojíždění skladníků. Navíc se dá vzhledem k bezprostřední blízkosti Seiny uvažovat o dopravě zboží do centra Paříže po řece, podotkl Gariel. Lokalita je asi pět kilometrů severně od Paříže a je velmi hustě obydlena. Budoucí distribuční centrum vyroste na brownfieldu, na místě bývalého parkoviště.

V České republice se sofistikovaná distribuční centra, do jejichž vyšších pater by zajížděly kamiony, neplánují. Některé moderní sklady ale mají mezaniny. Dalším možným řešením, jak zkrátit dobu dodání zboží spotřebitelům a snížit náklady na dopravu, jsou takzvané city huby – menší sklady v centrálních částech měst.