Téměř tři čtvrtiny uživatelů (74 procent) internetu v Česku už letos nakoupí alespoň některé vánoční dárky on-line. Podle očekávání jsou to hlavně mladší lidé: On-line nákup plánuje 86 procent osob mladších 26 let, zatímco ve věkové kategorii nad 54 let je to jen 57 procent. Vyplývá to z průzkumů společností Ipsos a STEM/MARK pro ČSOB na reprezentativním vzorku "internetové" populace.

Celkově ale Češi nejčastěji nakoupí vánoční dárky stále v kamenném obchodě – více než třetina lidí (37 procent) tam zaplatí hotově, stejný podíl kartou. Jen čtvrtina lidí nejčastěji koupí dárky v e-shopu a rovnou je tam zaplatí. Muži preferují on-line nákupy dvakrát častěji než ženy, stejně tak vysokoškoláci oproti lidem se základním vzděláním nebo výučním listem.

Mezi platebními metodami na internetu stále vede dobírka – dává jí přednost 32,3 procenta nakupujících. Dohání ji ale platba kartou on-line, jejíž podíl se zvýšil už na 28,7 procenta. Opět záleží hlavně na věku: Kartou platí už polovina lidí do třiceti let, zatímco 46 procent lidí nad šedesát let preferuje dobírku.

Klasickým bankovním převodem v e-shopu platí 18,4 procenta lidí, další desetina platebním tlačítkem (rychlý on-line převod přes internetové bankovnictví). Platební systémy jako PayPal a podobné využívá třikrát víc mužů než žen, ukázal průzkum.

Téměř 55 procent lidí běžně platí na internetu bez 3D Secure zabezpečení, 36 procent nemá tuto bezplatnou službu ani aktivovanou. "Naopak 18 procent lidí nakupuje zásadně prostřednictvím brány 3D Secure – pokud ji obchodník nemá, nakoupí jinde," říká Petr Vosála, manažer bezpečnosti elektronických kanálů ČSOB.

Při využití 3D Secure se údaje o kartě vůbec nedostanou k obchodníkovi, navíc klientovi přijde ještě SMS s kódem. Platba proběhne až po jeho zadání. Zjednodušeně řečeno – podvodník by u sebe musel mít nejen údaje z karty, ale současně i mobil nakupujícího. Tato technologie už je v tuzemsku běžným standardem, dodává Vosála.

Průzkum ukázal, že čtvrtina lidí měla někdy s nakupováním na internetu špatnou zkušenost – nezabýval se ale tím, jaký podíl z nákupů to je. Nejčastěji si lidé stěžují na pozdní dodání zboží (44 procent špatných zkušeností), případně už zboží někdy reklamovali (42 procent). "Pozitivní je, že 80 procent z nich pak má s reklamacemi víceméně kladné zkušenosti," podotýká Oldřich Fremr z oddělení platebních karet ČSOB.

Stále častěji klienti využívají služby nazvané chargeback. "Pokud člověk zaplatil za nákup v e-shopu kartou, zboží mu nedorazí a nedokáže se s obchodníkem sám shodnout na vrácení peněz, lze díky této službě v určitých případech žádat vrácení peněz na kartu. Meziroční nárůst činí přibližně 50 procent," upřesňuje Fremr. Celkově ale lidé o této službě příliš nevědí, přestože se podle něj velké e-shopy snaží a dělají jí osvětu.

Letošní rok opět přinese e-shopům rekordní tržby. Oproti loňsku jsou zatím každý měsíc vyšší zhruba o pětinu až čtvrtinu. Porovnávač Heureka na začátku roku odhadl, že loni utržily tuzemské e-shopy 81 miliard korun a jejich podíl na maloobchodu dosáhl 8,1 procenta. Letos by se tržby měly přiblížit 100 miliardám.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru