Ruská státní televizní společnost Rossija segodňa, známá i pod zkratkou RT podle dřívějšího názvu Russia Today, ztratí v Británii přístup ke všem svým bankovním účtům, a to bez možnosti odvolání proti tomuto rozhodnutí.

Oznámila to šéfredaktorka Margarita Simoňjanová, podle které jde o útok na svobodu slova. Účty budou uzavřeny do dvou měsíců.

RT je zaměřena na propagaci politiky Kremlu v zahraničí. Ruská tisková agentura TASS dala rozhodnutí uzavřít bankovní účty do souvislosti s prohřešky stanice vůči britským pravidlům vysílání, sama stanice tvrdí, že jí britská banka důvody svého postupu neobjasnila.

"Zavřeli nám účty v Británii. Všechny účty. Proti rozhodnutí se nelze odvolat. Ať žije svoboda slova!" napsala na Twitteru Simoňjanová. Uvedla, že nezná důvody, později však portálu RBK naznačila, že může jít o součást nových britských sankcí proti Rusku.

Mluvčí britského ministerstva financí ale takový výklad popřel. Krok je výhradně v kompetenci jednotlivých bankovních domů, uvedl mluvčí.

Právníci se nyní podle Simoňjanové pokoušejí svízelnou situaci vyřešit, ale nadějí je prý málo. Vedení televizní stanice proto zkoumá možnosti "alternativních metod" televizního vysílání v Británii.

"Zdá se, že Londýn při odchodu z Evropské unie ponechal v Evropě své závazky ohledně svobody slova. Jak se říká, do nového života se musí vstoupit bez škodlivých zlozvyků," poznamenala na Twitteru mluvčí ruské diplomacie Marija Zacharovová.

Ruská agentura Tass v této souvislosti připomněla, že britský regulátor Ofcom odhalil v několika programech RT porušení britských pravidel vysílání. Například v dokumentu o ukrajinských uprchlících shledal porušení zásady objektivity. Další výhrada se týkala pořadu o odhalování pravdy, podle kterého britská televize BBC v reportáži o použití chemických zbraní v Sýrii zinscenovala jeden z okamžiků tragédie a také v jednom interview zaměnila napalm za chemické zbraně. Podle regulátora RT zveličila význam vyšetřování těchto nepřesností a tím uvedla diváky v omyl.

Sama stanice na svém anglickém webu uvedla, že zavřena byla její konta v britské bance The National Westminster Bank, která "po pečlivém zvážení" informovala britskou odbočku RT, že napříště nebude jejím klientem, a to bez dalšího vysvětlení. Jen s dovětkem, že rozhodnutí se týká celé skupiny Royal Bank of Scotland Group a nepodléhá diskusi.

Britská banka loni zablokovala účty státní tiskové agentuře Rossija Segodňa, která je obdobně jako stejnojmenná televizní stanice součástí velké mediální skupiny financované Kremlem. Šéf agentury Dmitrij Kiseljov je na sankčním seznamu Evropské unie za podporu ruských agresivních akcí proti Ukrajině.

Vztahy mezi Moskvou a Londýnem jsou napjaté kvůli Sýrii a Ukrajině. Šéf britské diplomacie Boris Johnson minulý týden rozhněval Rusko výzvou k veřejnosti, aby před ruským velvyslanectvím protestovala proti ruským náletům na syrské město Aleppo.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Televize Russia Today vznikla v roce 2005 a od prosince téhož roku vysílá z Moskvy po 24 hodin denně v angličtině. Od počátku je šéfredaktorkou stanice Simoňjanová.

V Británii vysílá RT UK z londýnského studia od konce října 2014.

Související