Tržby v maloobchodě bez aut v srpnu zrychlily meziroční růst na osm procent z červencového 1,6 procenta. Vývoj tržeb byl ovlivněn mimo jiné tím, že letošní srpen měl o dva pracovní dny více než ten loňský. Oznámil to ve čtvrtek Český statistický úřad (ČSÚ).

Po očištění o sezonní vlivy vzrostly srpnové tržby meziročně o 5,6 procenta, ve srovnání s letošním červencem reálně stagnovaly. Vysoký růst podle analytiků potvrzuje rostoucí kupní sílu obyvatel, kteří stále více utrácejí za výrobky, které nutně nepotřebují.

Více než před rokem zákazníci utratili za nepotravinářské zboží, pohonné hmoty i potraviny. Dlouhodobě nejvyšší tempo růstu vykazoval internetový prodej, který vzrostl o 31,3 procenta.

Zvýšení tržeb zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen. "V nepotravinářském sortimentu vzrostl prodej ve specializovaných prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 14,3 procenta, s výrobky pro domácnost o 14,1 procenta," uvedl ČSÚ. Podobně na tom byly obchody s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím, kterým v srpnu vzrostly tržby o 10,7 procenta.

Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel v srpnu vzrostly reálně meziměsíčně o 3,6 procenta. Meziročně se zvýšily o 11,5 procenta. "Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 18,8 procenta, v tom za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 19,7 procenta," uvedli statistici.

Češi více utrácejí za výrobky, které nepotřebují

Vysoký růst maloobchodních tržeb v srpnu podle analytiků potvrzuje rostoucí kupní sílu obyvatel, kteří stále více utrácejí za výrobky, které nutně nepotřebují. Výrazně se zvýšil odbyt mimo jiné vybavení domácností či výrobků pro volný čas. Za nečekaně vysokým nárůstem útrat v obchodech stály kalendářní vlivy, příznivá finanční situace Čechů a stagnace cen, shodují se ekonomové.

"I nadále platí, že lidé mají zájem v podstatě o cokoliv. Asi nepřekvapí, že nejrychleji utrácejí za výrobky pro volný čas, což odpovídá tomu, že se všeobecně zvyšuje životní úroveň," uvedl analytik ČSOB Petr Dufek. Zbytné věci, na kterých se dříve spíše šetřilo, se tak podle něj dostávají stále více do popředí spotřebitelského zájmu.

Největší nárůst poptávky v obchodech byl po zařízení pro domácnost a rekreačním vybavení. "Řada domácností v poslední době investuje do bydlení a musí nové bytové jednotky zařizovat. Za druhé letošním trendem bylo trávit dovolené ve větší míře v tuzemsku," dodal hlavní ekonom UniCredit Bank Pavel Sobíšek.

S tím souvisí podle Sobíška také dvojciferný nárůst tržeb restaurací, první od prosince roku 2005. Srpnová čísla maloobchodu nadále potvrzují, že soukromá spotřeba zůstane hlavním tahounem růstu české ekonomiky.

%insert_attachment[59500990] priloha.html%

"Dnešní data potvrzují naši domněnku, že červencové prudké zpomalení růstu maloobchodních tržeb byl jen jednorázový výkyv, který ovlivnila jednak nepříznivá skladba kalendářních dnů, jednak také čerpání celozávodních dovolených velkých firem," řekla Daniela Milučká z Raiffeisenbank.

Podle Viktora Zeisela z Komerční banky je situace spotřebitelů nadále velmi příznivá. Nezaměstnanost se drží u historicky nejnižších hodnot i růst reálných mezd letos dosahuje maxim od roku 2009. "Celkový objem platů tak roste a přetavuje se do vyšších maloobchodních tržeb," dodal analytik.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru