V soutěži studentských podnikatelských nápadů Social Impact Award zvítězily projekty Touch Memories, který dává nevidomým lidem možnost "dotknout" se svých blízkých pomocí 3D portrétů; Bloudící kavárna VeloBloud, která se zaměřuje na podporu zaměstnávání sociálně vyloučených lidí, a NáZnak, jehož cílem je rozšířit zájem o znakovou řeč a zlepšit integraci neslyšících. Posledně jmenovaný projekt vyhrál i hlasování veřejnosti. Oceněné nápady vzešly z akceleračního programu, který podporuje společensky prospěšné podnikání mladých lidí.

Ze slavnostního vyhlášení, které se uskutečnilo ve čtvrtek večer v prostorách pražského Impact Hubu, si každý z vítězných týmů odnesl 2000 eur (v přepočtu zhruba 54 tisíc korun). Porota je vybrala z devíti projektů, které prošly akceleračním programem pro mladé lidi a studenty, kteří chtějí udržitelně, inovativně a kreativní cestou řešit společenské a ekologické problémy. Hodnotila především pokrok, jaký týmy udělaly, důraz na společenský dopad, finanční udržitelnost projektu a originalitu řešení.

Vedle hlavní ceny soutěžily projekty také o zvláštní ocenění partnerů programu. Cenu Dobro., kterou uděluje internetový obchod s módou Zoot, získal nadnárodní projekt Amani. Ten se zaměřuje na výrobu ekologických vložek z hyacintu vodního, který nekontrolovaně roste na keňském Viktoriině jezeře. "Kromě toho, že přispívá k řešení problematiky přemnožení rostliny, zároveň podporuje socioekonomický rozvoj jednotlivých místních komunit. Příští rok společně s tvůrci projektu budeme vytvářet kolekci, která jim pomůže s propagací jejich nápadu," říká koordinátorka neziskové sekce Dobro. společnosti Zoot Jitka Pánková.

Cenu Asociace společenské odpovědnosti převzala Jana Půlpánová, zástupkyně projektu Zerowastehero, který učí firmy a podniky, jak správně třídit odpad, a zavádí na pracoviště efektivní třídicí systém. "Třídění odpadu a vůbec předcházení jeho vzniku je téma, které rezonuje celou společností. Věřím, že tento projekt společně můžeme zasadit do strategie společenské odpovědnosti nejen firem," podotýká zakladatelka Asociace společenské odpovědnosti Lucie Mádlová.

Akcelerační program Social Impact Award je založený na sérii workshopů, kde se mladí lidé učí principům podnikání. Cílem celého vzdělávacího programu je odhalit případná rizika a nedostatky projektů a pomoct jim s nastartováním podnikatelské kariéry. Na každém setkání jim předávají své znalosti odborníci z oblastí, které jsou důležité pro úspěšný rozjezd start-upů, ať už jde o týmovou spolupráci, prodej, marketing a PR, či finanční a prezentační dovednosti. Součástí programu je i mentoring poradenské společnosti PwC, jejíž lektoři pomáhají studentům se směřováním projektů a radí jim v právní a daňové oblasti.

Program Social Impact Award vznikl v roce 2009 ve Vídni a dnes se koná celkem v devíti evropských zemích včetně Česka. V tuzemsku se letos uskutečnil popáté. "Za uplynulých pět let se v něm podařilo nastartovat řadu skvělých projektů, jako je Pragulic, Rekola nebo Czechitas, které získávají řadu ocenění a jsou relevantními partnery jak pro firemní, tak neziskovou sféru," uzavírá Roman Bojko, ředitel coworkingového centra Impact Hub Praha, které Social Impact Award v Česku pořádá.

Související