Češi většinou nejsou v nákupech na internetu věrní jednomu obchodu. Pravidelně nakupuje ve stejných e-shopech 24 procent zákazníků, častěji to jsou muži. Nejloajálnější zákazníky mají online obchody zaměřené na filmy, knihy či počítačové hry. Nejméně věrní jsou Češi při nákupu vybavení pro dům a zahradu nebo dětského zboží, odhalil průzkum portálu Heureka.

"Zákazníci opakovaně nakupují v oblíbených e-shopech filmy, knihy, hry, počítače, ale i módu, jídlo a nápoje. Jsou to většinou kategorie, kde je frekvence nákupu vyšší - čím častěji nákupy opakujeme, tím větší máme tendenci využívat své oblíbené e-shopy," komentuje ředitel Heureky Tomáš Bravermann průzkum, který srovnávací portál provedl na desetitisíci svých zákaznících.

Podle Jana Vetyšky z Asociace pro elektronickou komerci je počet věrných zákazníků ovlivněn tím, kolik zboží pravidelně nakupují. "Lidé na internetu nakupují takové široké spektrum výrobků, že je prakticky jeden e-shop nemůže obsloužit. Zákazníci mají oblíbené eshopy na určitý typ zboží – bílou techniku, elektroniku, hobby, ale většina z těchto nákupů není pravidelných," říká Vetyška.

Podle Karla Kučery, marketingového ředitele největšího českého e-shopu Alza, je věrný zákazník hlavně spokojený zákazník. "Musí mít s nákupem dobrou zkušenost," dodává Kučera. 

Na konferenci E-Business Forum se kromě studie k věrnosti českých zákazníků, představili svou strategii k získání věrných zákazníků i majitelé úspěšných internetových obchodů, například Tomáš Čupr z Rohlik.cz. Konference nabídla i rozhovor s ředitelem skupiny Mall.cz Jakub Havrlant.

Ředitel Mall Group Jakub Havrlant mluvil nejen o zvýšení spokojenosti zákazníků jednotlivých internetových obchodů, ale také o řízení skupiny. "Zlepšit se tak, aby byli naši zákazníci spokojeni, chceme na několika úrovních. Je potřeba komunikovat s dopravci zboží, protože do jisté míry jsme na nich závislí, tam vidím prostor ke zlepšení," říká Havrlant, jehož investiční skupina Rockaway loni Mall koupila, společně s podnikateli Danielem Křetínským, Patrikem Tkáčem a PPF, za 5,4 miliardy korun. Doprava zboží pomocí dronů či samořiditelných aut je podle něj v Česku možná už v blízké budoucnosti.

Budoucnost e-shopů Havrlant vidí také v budování kamenných obchodů. "Všichni potřebujeme investovat do offline, což se dál bude rozvíjet. Do toho budeme dávat hodně energie," uvedl.

Havrlant se na konferenci rovněž zmínil o nákupu podílu čínskou CEFC v portálu Invia, který patří pod Mall Group. Podle něj by čínský investor měl v největším prodejci zájezdů v Česku získat poloviční podíl. "S čínskými investory jednáme, je to o dlouhodobé diskuzi. Číňané přemýšlejí jinak, než jsme zvyklí," uvedl Havrlant. Připustil také zájem o polské Allegro, internetový prodejní portál, který vlastní český aukční server Aukro. "Je to velké sousto, ale zájem máme," řekl Havrlant. "Polský e-bay" Allegro má 14 milionů zákazníků, jeho jihoafrický majitel Naspers vlastnil i bývalého majitele Mall.cz. Před založením investiční skupiny Rockaway Havrlant vedl Allegro CZ, které původně provozovalo Heureku.

Zbývá vám ještě 50 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se