Český export by letos měl dosáhnout rekordních více než čtyř bilionů korun, očekávají podnikatelské svazy. Dál stoupá podíl českého exportu směřujícího do zemí Evropské unie i eurozóny. Poradenská společnost Deloitte odhaduje, že vývoz letos vzroste zhruba o čtyři procenta na rekordních 4,02 bilionu korun a dovoz stoupne o procento na 3,52 bilionu korun.

Růst vývozu podle hlavního ekonoma Deloittu Davida Marka podporuje zvýšení zahraniční poptávky a zlepšení konkurenceschopnosti díky poklesu mzdových nákladů v posledních letech. Tento faktor a oslabení nominálního kurzu koruny centrální bankou vedly k tomu, že reálný kurz koruny je nyní o 14 procent slabší než před čtyřmi roky.

Také podle Svazu průmyslu a dopravy má česká ekonomika k rekordnímu exportu dobře našlápnuto. Růst pozitivně ovlivňují nízce nastavený kurz koruny a proaktivní exportní politika vlády. "Pokud nedojde k podzimnímu zakolísání české ekonomiky, zaviněnému nějakým externím šokem či vnitropolitickou nestabilitou, určitě jsou předpoklady, aby celkový objem exportů dosáhl hodnoty mírně přes čtyři biliony korun," uvedl ředitel sekce mezinárodních vztahů svazu Lukáš Martin. Podle místopředsedy Asociace exportérů Otty Daňka letos export nejvíce ovlivňuje nedostatek pracovních sil na trhu práce.

Hlavní exportní destinace se letos výrazně nezměnily. "Podíl vývozu do EU na celkovém vývozu stoupl z 83 na 84 procent, podíl vývozu do eurozóny z 64 na 66 procent. Mírně se snížily podíly vývozu do Ruska a Číny," uvedl Marek. Ve struktuře zboží se dál zvýšily už tak vysoké podíly vývozu strojů a dopravních prostředků na 56 procent a vývozu průmyslového spotřebního zboží na 13 procent.

%insert_attachment[59500990] priloha.html%

"Vzhledem k rostoucímu trendu cen surovin začínají hrát důležitou roli opět staronové destinace pro český export, jako jsou Rusko, Brazílie, arabský svět či Ázerbájdžán," řekl Martin.

Hospodářská komora usiluje o to, aby se zvýšil podíl vývozu zboží s vyšší přidanou hodnotou. Toho lze dosáhnout mimo jiné tak, že výrobce vyváží do cílové destinace bez předprodejců z cizích zemí a bez zprostředkovatelů. "České firmy nemají tak dobře vybudované kontakty jako třeba Němci, a proto se mnohdy v ČR něco vyrobí a s nevelkou marží dodá do Německa, tam výrobek finalizují a posléze vyvezou s vyšší přidanou hodnotou do cílové destinace," uvedl viceprezident HK Bořivoj Minář.

Komora proto organizuje podnikatelské mise tak, aby se podnikatelé potkali se svými protějšky přímo v cílových destinacích těchto výrobků.