Americký provozovatel alternativní osobní přepravy Uber Technologies ve středu v Pittsburghu a okolí zahájil testování přepravní služby zajišťované automobily bez řidiče. Je to poprvé, co si budou moci takzvané autonomní automobily vyzkoušet běžní zákazníci. Ve vozech však sedí vždy dva lidé od Uberu, kteří v případě problémů řízení převezmou.

Uber už v květnu oznámil, že k testům využije čtyři hybridní sedany Ford Fusion, vybavených videokamerami, radary, čidly a dalšími snímači. Fordy později doplní vozy SUV švédské automobilky Volvo.

Už v úterý Uber uspořádal ukázku pro novináře. Zpravodaj agentury Reuters během zhruba hodinové jízdy pozoroval, jak vůz bezpečně a většinou hladce sám zastavuje na semaforech na červenou a rozjíždí se na zelenou, objíždí poštovní dodávky a dělá další manévry. Řidič a technik na předních sedadlech ale do jízdy pravidelně zasahovali a řídili auto při parkování.

Uber, který se za několik let stal předním světovým provozovatelem přepravy zprostředkované mobilní aplikací, se snaží získat pozice na poli autonomní dopravy, která je podle některých technologických expertů klíčovým oborem budoucnosti. Loni firma otevřela v Pittsburghu výzkumné středisko, přetáhla do něj asi čtyřicítku výzkumníků z místní Carnegie-Mellonovy univerzity a vytvořila v tomto oboru aliance s několika automobilkami, včetně Volva.

V sektoru samořízených automobilů však vzniká těžká konkurence. Jen v Americe na této technologii usilovně pracují společnost Google z holdingu Alphabet, výrobce elektromobilů Tesla Motors i největší americká automobilka General Motors. V Číně je to zejména technologická společnost Baidu.

Současná regulace v USA plně autonomní vozy bez volantu, pedálů, brzd a řidiče nepovoluje. Google, automobilky Ford a Volvo a konkurenti na poli alternativních taxislužeb Uber a Lyft vytvořili na konci dubna koalici, která se bude u amerických federálních úřadů zasazovat o urychlení vstupu samořízených vozů na trh.

Uber, který vznikl v roce 2009 v San Francisku, má za sebou rychlou expanzi po celém světě. Od roku 2014 podniká také v Česku. V řadě světových měst ale narazil na protesty, zákazy a omezení.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru