Jeden z inženýrů německého automobilového koncernu Volkswagen se u amerického soudu přiznal k podílu na skandálu kolem falšování testů emisí naftových vozů. Dohodl se, že bude spolupracovat s ministerstvem spravedlnosti USA při vyšetřování této aféry. Inženýr James Liang je první osobou, kterou americké úřady v rámci vyšetřování emisního skandálu obvinily, napsala agentura Reuters.

Dvaašedesátiletý Liang, který pracuje ve Volkswagenu již od roku 1983, se přiznal ke konspiraci s cílem podvést americké regulátory a zákazníky. Hrozí mu až pět let vězení a pokuta až 250 tisíc dolarů (zhruba šest milionů korun). Rozsudek by měl být vynesen 11. ledna, napsala agentura AP.

Liang měl podle prokuratury spolu s dalšími inženýry za úkol navrhnout nové naftové motory pro americký trh, které by vyhovovaly zpřísněným normám pro emise oxidů dusíku. Inženýrům se prý ale nepodařilo vyvinout takový naftový motor, jenž by splňoval emisní normy a současně také požadavky zákazníků na výkon automobilů, takže se rozhodli vytvořit software pro manipulaci s testy emisí.

Liang byl obviněn již v červnu, informace o tomto obvinění však byla zveřejněna až dnes. Mluvčí Volkswagenu se k tomuto obvinění odmítla vyjádřit. "Volkswagen nadále spolupracuje s americkým ministerstvem spravedlnosti," uvedla.

Americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen tehdy přiznal, že ve Spojených státech je tímto softwarem vybaveno asi 482 tisíc aut s dvoulitrovým motorem. Později se ukázalo, že problém se v USA týká rovněž 85 tisíc vozů s třílitrovým motorem.

Volkswagen už v červnu přistoupil na to, že v USA za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (téměř 370 miliard korun). Majitelé dotčených vozů se podle dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu auta, nebo aby Volkswagen jejich vůz odkoupil. Dohoda také předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10 tisíc dolarů (123 až 241 tisíc korun). Červnová dohoda se týká jen aut s dvoulitrovým motorem, o postupu u vozů s třílitrovým motorem zatím nebylo rozhodnuto.

V srpnu se Volkswagen dohodl, že za problémy spojené se skandálem odškodní také své americké prodejce. Podle zdrojů agentury Reuters automobilka na toto odškodnění prodejců vynaloží více než 1,2 miliardy dolarů (zhruba 29 miliard korun).

Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto. V Evropě aféra zahrnuje zhruba 8,5 milionu aut s naftovým motorem. Volkswagen však odmítá výzvy, aby evropské zákazníky za skandál odškodnil podobným způsobem jako zákazníky ve Spojených státech.