Česko by mělo od základu změnit uvažování o mýtném systému. Nebavit se jen o tom, jak mýtné na dálnicích a silnicích I. třídy technicky vybírat a která firma to má dělat, ale hlavně o tom, kde mýto vybírat a kolik by kdo měl platit. V rozhovoru pro HN to říká Josef Kotrba, šéf české pobočky poradenské společnosti Deloitte. Tu si ministerstvo dopravy už podruhé vybralo na poradenství ohledně toho, co udělat s mýtným systémem a jak vypsat soutěž na nového provozovatele po roce 2019.

"Prakticky každá důležitá debata včetně mýta u nás začíná vždy odzadu. Kdo je tedy ten vítěz a které technologické řešení je ideální. Málokdy se u nás debatuje, co si od toho systému slibujeme, co od něho požadujeme," říká Kotrba.

Podle něj by například osobní auta mohla – podobně jako v Chorvatsku, Itálii nebo ve Francii – platit podle ujeté vzdálenosti, a nikoliv jako dosud předplaceným časovým kuponem na deset dní, měsíc nebo rok. "Já si myslím, že debata o zpoplatnění osobních vozidel podle ujeté vzdálenosti není vůbec od věci a měla by být důležitým tématem dneška. Třeba já najezdím ročně zhruba čtyřicet, padesát tisíc kilometrů, a to zpravidla po dálnici, přesto platba nákladů za kilometr by mě asi nezruinovala," dodává Kotrba.

Podle něj by tak stát získal víc peněz na dopravní stavby. "Je evidentní, že systém je podfinancovaný. Je neuvěřitelné, jak málo dálnic se u nás vystavělo v posledních dvaceti letech. Když to srovnáte s jakoukoli jinou středoevropskou zemí, tak v tomto směru viditelně zaostáváme," podotýká Kotrba. Zdůraznil ale, že jde čistě o jeho osobní názory, které nelze brát jako rady či doporučení ministrovi.

Pokud by totiž chtěl ohledně změny dálničních poplatků u osobních aut oficiálně radit i ministrovi Danu Ťokovi (za ANO), čeká ho velmi pracné přesvědčování. Ťok v reakci na Kotrbova slova vzkázal, že o změnách výběru mýtného u osobních aut neuvažuje. "Ministerstvo dopravy nemá v úmyslu měnit časové a výkonové zpoplatnění a dávat výkonové zpoplatnění na osobní auta," potvrdil Ťok.

Přesto se Kotrba nemusí předem vzdávat. Dan Ťok má před sebou v ministerském křesle do příštích sněmovních voleb ještě rok a po volbách se zpravidla ministři mění. Ťokův nástupce pak může mít jiný názor.

Než si stát určí, jak chce mýto vybírat – tedy zda nadále pomocí mýtných bran a mikrovlnného systému s kamerami, nebo přes satelit - musí si podle Kotrby stát stanovit prioritu, kde všude chce mýtné vybírat. Zda jen na dálnicích a tranzitních silnicích I. třídy, jako je například ta na Náchod a dále do Polska, nebo zda chce přes mýto regulovat dopravu i na silnicích nižších tříd. Podle toho se pak vybere vhodnější technologie.

"Pokud budu sledovat primárně regulaci dopravy a budu chtít postihovat, že mi někdo objede mýtnou bránu po okresní silnici, tak je jednoznačně lepší satelitní systém. Ale pokud chci zpoplatňovat jen hlavní tahy, je mikrovlna pořád zajímavá. Podobně když se rozhodnu, že zpoplatním i osobní auta, tak to může být zase jiné řešení. Jenže u nás ta debata neproběhla a je velmi pravděpodobné, že se i v rámci nové soutěže budeme podle zadání ministerstva dopravy bavit o velmi podobném rozsahu, který je nyní. To je škoda, ta debata by měla proběhnout," říká Kotrba.

Ministerstvo dopravy přitom tvrdí, že chce uspořádat "technologicky neutrální" soutěž, aby se do ní mohla přihlásit firma schopná vybírat mýto různými způsoby.

Společnost Deloitte bude s mýtem radit už podruhé během jednoho roku. Poprvé však měl Ťok se smlouvou za 52 milionů korun uzavřenou bez soutěže potíže a dostal za ni pokutu od antimonopolního úřadu. V řádném tendru pak minulý týden vybral stejného poradce i přesto, že jeho nabídka za 30 milionů korun nebyla nejlevnější. Ministerský mluvčí Tomáš Neřold však vysvětlil, že důležitým kritériem byla kromě ceny i právní a technická znalost mýtného systému.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Jako jediní v Česku máme tým lidí, kteří se deset dvanáct let nezabývají ničím jiným než mýtem. To nemá obdoby," vysvětluje Josef Kotrba.

Jeho tým teď má ministerským úředníkům pomoci s přípravou tendru, v němž si stát vybere provozovatele mýta. Nyní mýtné vybírá pro stát rakouská firma Kapsch na základě desetileté smlouvy, která vyprší na konci letošního roku. A protože ministerstvo po několikaletém váhání nezvládlo získat od Kapsche všechny potřebné informace o systému a vypsat soutěž na výběrčího od roku 2017, podepsal ministr Ťok před několika dny sporné prodloužení kontraktu s Kapschem na tři roky za více než pět miliard. Během této doby pak hodlá s pomocí Deloittu konečně vybrat firmu v řádné soutěži.

Ťok za svůj postup schytal kritiku nejen opozičních politiků, ale i vládních kolegů, kteří od rozhodnutí ministra dopravy dávají ruce pryč. Ťok ale tvrdí, že vše se odehrálo podle zákona, a nebojí se ani prověření zakázky antimonopolním úřadem, ani případného policejního vyšetřování. I s uzavřením tohoto smluvního dodatku přitom pomáhali lidé z firmy Deloitte.

Podle Josefa Kotrby se nový tendr dá do tří let stihnout. Je to ale podmíněno tím, že se stát nebude opět zdržovat a nebude se zpochybňovat třeba i výběr společnosti Deloitte coby poradce. "To by mohlo trvat třeba i rok a tím stát znovu nabere zbytečně velké zpoždění," říká Kotrba.