Podnikatel Vojtěch Ryvola celý život marně hledal hospodu, kde by si mohl jít po obědě na chvíli lehnout do postele. Své přání si teď plní sám. Jeho "Loď Pivovar" – první minipivovar na lodi v Česku – svým hostům lůžka na odpočinek poskytne. A slibuje i další atrakce. 

Pivovar s restaurací bude kotvit pod Štefánikovým mostem na konci Revoluční ulice v centru Prahy. "Vyhlášená je horní náplavka, která je Prahy 2, ale tady tato část je mrtvá. Praha 1 by byla ráda, kdyby ožila," říká Ryvola s tím, že jeho firma se o to bude snažit. Plánuje pořádat trhy nebo třeba takzvané bílé noci, které bývají spojené s Muzejní nocí. "Tyto akce dělá Paříž nebo Berlín. Lidé sedí u dlouhého stolu s bílým ubrusem a společně pijí a jedí," vysvětluje Stanislav Dvořák, který má v projektu na starosti marketing. Podmínkou je, aby lidé přišli oblečení v bílém. 

O pivovaru na lodi se Ryvolovi prý před rokem zdálo ve snu. To, že to bude na českých tocích jediná loď, kde se vaří pivo, potvrzuje i Jan Šuráň ze svazu minipivovarů. V Bratislavě ovšem existuje Dunajský pivovar, ale ten je na pontonu, nikoliv na lodi. Loď Pivovar však bude plovoucí loď, i když až na výjimky bude kotvit na místě. Například když si ji některá firma celou rezervuje. "Chceme s lodí vyjíždět jen naprosto výjimečně, protože je nepříjemné, když jdu na pivo a ujíždí mi hospoda,” říká Ryvola.

Pivo se bude na lodi skutečně vařit, zdůrazňuje Ryvola. Počítá se se šrotovníkem na slad v přední části lodi a pivo bude mít podle něj i správný říz díky vyvíječi dusíku. 

Majitel podniku slibuje sedm druhů čepovaných piv, speciály a pivní rozmanitost - lahvová piva z různých koutů světa. Základ mají tvořit desetistupňová Legie, dvanáctka Republika a třináctka Monarchie. A dále pivní speciály, jako třeba 34stupňový Titanic, které má být nejsilnějším pivem vyráběným v Česku. Prim dnes drží 33stupňové X-Beer 33, které vaří pražský hostinec U Medvídků. 

"Název Titanic není kvůli tomu, že bychom se chtěli potopit my. Ale když si dá někdo pár třicetčtyřek, půjde pod vodu on," říká s nadsázkou Ryvola. V plánu je také sprcha na horní palubě lodi. "Když někdo hodně přebere, osprchujeme ho studenou vodou, a když to nepomůže, půjde do Vltavy," dodává Ryvola. 

"Předpoklad je, že budeme vařit čtyřikrát až pětkrát týdně. Maximální kapacita je 1600 hektolitrů a vypadá to, že podle našich propočtů bychom měli tu maximální kapacitu upotřebit jenom u nás na lodi," říká Ryvola.

Horní paluba má být odpočinková s výhledem na Pražský hrad. Vedle pískoviště pro děti s malou prolézačkou a skluzavkou tu má hostům restaurace s pivovarem sloužit až osm postelí.

Cílem je zahájit provoz 28. října na výročí vzniku samostatného československého státu a křtít se má pivem Republika. Podle Ryvoly se ale toto datum možná nestihne, ovšem v listopadu už mají loď rezervovanou filmaři, kteří na ní chtějí udělat večírek k premiéře filmu. 

Projekt má podle podnikatele dobrou odezvu od incomingových agentur, protože nabídne zahraničním turistům novou atrakci. "Primárně bychom se ale chtěli orientovat na Čechy. Chceme si vytvořit i vlastní štamgasty," říká Ryvola s tím, že cenově má podnik ve střední kategorii. 

Kapacita lodi je zhruba 260 míst k sezení. Na hlavní palubě – konkrétně střední, bude restaurace s "odlehčenou staročeskou kuchyní" s vařením piva. Ve spodní palubě se počítá s šalandou, tedy pivnicí hlavně se studenou kuchyní s nabídkou paštik, nakládaných sýrů a uzenin z udírny, která bude na horní palubě lodi. Ryvola láká i na nakládaný karbanátek, který si pamatuje ze svého dětství. 

Horní paluba má být odpočinková s výhledem na Pražský hrad. Vedle pískoviště pro děti s malou prolézačkou a skluzavkou tu má hostům restaurace s pivovarem sloužit až osm postelí. Na horní palubě se bude také grilovat a rybářům z ní bude umožněno chytat ryby.

"Lidé se dnes chtějí bavit, plánujeme na lodi dělat kurzy vaření ryb, kurzy vaření s pivem, kurzy vaření piva, rádi bychom půjčovali šachy a karty," vyjmenovává Ryvola. V minivarně na 50 litrů si účastníci kurzu budou moct navařit svůj vlastní padesátilitrový sud.

Loď je 53 metrů dlouhá a devět metrů široká. Jedná se o model vyrobený v roce 1962 ve východním Německu, který ještě letos v lednu brázdil vody v Hamburku. Loď se momentálně rekonstruuje v loděnici v Křešticích u Děčína. 

Ryvola vyčíslil celkovou investici do projektu "nad 30 milionů korun", ale financovat mu jej pomáhají privátní investoři. Loď bude provozovat společnost Vltavská plavební. 

"Když jsem dělal ekonomický propočet, vyšla mi doba návratnosti kolem pěti let, když to bude vše šlapat," říká Ryvola. "Projektu věřím, myslím si, že z Prahy se stává turistický ráj," dodává. 

Vojtěch Ryvola stojí za projektem přestavby pivovaru v Děčíně na nákupní centrum, jehož je stále minoritním vlastníkem. I v něm úspěšně nastartoval projekt pivovaru s restaurací.