Celkový počet novodobých prodaných Octavií přesáhl pět milionů kusů. Jejich sériovou výrobu zahájila mladoboleslavská Škoda na počátku září 1996. Nyní se Octavie kompletně vyrábějí také v čínském závodě Ning-po, v ruském Nižném Novgorodu a indickém Aurangabádu. Jejich montáž probíhá také v kazašském městě Usť-Kamenogorsk a v ukrajinském Solomonovu u hranic se Slovenskem.

Loni se po celém světě prodalo přes 432 tisíc Octavií, za prvních sedm měsíců tohoto roku téměř 252 tisíc. Jde o nejúspěšnější model značky. Podle předpokladů z poloviny 90. let se přitom počítalo s maximální roční produkcí 90 tisíc kusů.

Octavia byla prvním vozem, který Škoda kompletně vyvinula až po vstupu německého koncernu Volkswagen. Slib zahájit pod značkou Škoda výrobu auta nižší střední třídy ostatně patřil k hlavním důvodům, proč česká vláda dala přednost německé firmě před francouzským Renaultem.

Již v roce 1992 vznikly první studie kompaktního auta na podvozku vozu VW Golf třetí generace. Tehdy se ani nepředpokládalo, že by nová škodovka mohla mít provedení kombi. O rok později však padlo rozhodnutí, že vůz využije podvozek budoucích modelů Audi A-3 a Golfu čtvrté generace, což poskytlo širší možnosti.

Automobilka si nechala zpracovat stylistické řešení u několika designérů. Sešlo se pět návrhů. Do užšího výběru se dostaly dva – jeden byl dílem italského karosáře Giorgetta Giugiara a jeho společnosti Italdesign, druhý pocházel od Audi a jeho tvůrcem byl Dirk van Braeckel, jenž později přešel do Škody a následně k Bentley. Po posouzení maket zvítězil návrh Dirka van Braeckela. "To, co připravil Italdesign, bylo atraktivní a moderní, ale dospěli jsme k názoru, že by to také mohlo rychle zestárnout," vysvětluje tehdejší šéf projektu Octavia Lubomír Antoš.

První prototypy vznikly v roce 1994 ve Wolfsburgu po boku chystaného sesterského modelu VW Golf. Zkoušky probíhaly v Mladé Boleslavi. Již s prototypy vládla spokojenost, ale úspěch na trhu překonal očekávání. Octavia přišla ve správný okamžik, kdy se ve střední Evropě hlavní část poptávky přesouvala od malých aut ke střední třídě. Zákazníci si pochvalovali prostornost, kvalitu a příznivou cenu. Navíc se ukázalo, že použité Octavie ztrácejí hodnotu pomaleji než konkurence, což vyplývalo z jejich robustnosti i nadčasového designu.

Této filozofii zůstala věrná i třetí generace Octavií, jež je v nabídce od roku 2013 a v příštím roce ji čeká modernizace.

Další informace k 20. výročí Octavie přináší týdeník Ekonom v čísle 35, které vychází 1. září 2016.

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.