Česká síť cukráren Ovocný Světozor se chystá pokračovat v expanzi pomocí franšíz. Majitelé značky Jiří Hájek a Petr Kobrle provozují 10 svých pražských poboček a zaměstnávají 250 lidí. V hlavním městě se ale již nové příležitosti vyčerpávají a s pomocí franšízantů by tak rádi pronikli i do regionů. Plánují tak otevření šesti franšízových poboček, a pokud bude koncept úspěšný, mohlo by jich vzniknout až dvacet.

Pro tradičního výrobce dortů, zmrzlin a chlebíčků s ročními tržbami kolem 200 milionů korun už je hlavní město plné. "V Praze bychom rádi otevřeli prodejnu na Smíchově, více se už ale rozšiřovat nechceme. Klíčový je pro nás rozvoj značky v regionech," říká spolumajitel firmy Petr Kobrle.

Franšízy by měly vzniknout ve městech s alespoň 50 tisíci obyvatel. V současné době jednáme se zájemci z Plzně, Tábora, Hradce Králové a dalšími. "Protože je provoz Světozoru technologicky náročný, počáteční investice do franšízy se pohybuje od tří do sedmi milionů korun," přibližuje Kobrle. Pražská výrobna zmrzliny a dortových korpusů bude do regionálních franšíz své zboží dodávat.

"Úkolem franšízantů bude najít dobré regionální dodavatele. I v Praze jsme měli několikaletý problém s dodavateli vek na chlebíčky, které musí být každý den čerstvé a kvalitní," říká podnikatel. Protože výrobce nepoužívá ztužovač šlehačky, dorty mají krátkou životnost. "Nepoužíváme ani rostlinné tuky. To, co jeden den vyrobíme, se druhý den na pultu už neobjeví," vysvětluje Kobrle.

Největší český cukrárenský řetězec odebírá zboží od šesti hlavních dodavatelů. "Některým dodavatelům tvoříme i 30 procent odběru," říká spolumajitel firmy. "V létě vyrábíme z českých jahod, po celý rok používáme česká vajíčka," dodává. Čeští dodavatelé tvoří 90 procent firemního odběru.

Majitelé značky uvažují také o zahraniční expanzi. "Dostáváme nabídky z blízkých i exotických měst, jako je Sydney, Wellington nebo Peking. Nejsme si ale jistí, zda náš koncept může být úspěšný i na tisíce kilometrů vzdálených trzích," míní Kobrle.

40 let značky

Jiří Hájek otevřel krámek s ovocnými dorty v 70. letech minulého století. "Chtěl do Prahy přinést ducha amerických rychlých občerstvení. Do Spojených států se mu podařilo na příslib návratu vycestovat s manželkou za jejími příbuznými," vysvětluje Kobrle. Podnik provozoval pod záštitou státního podniku Zelenina Praha.

"Ještě před privatizací si v pasáži Světozor vyjednal nájem prostorů, na privatizaci by totiž neměl peníze. Tím se mu podařilo prostor udržet a v roce 1989 vznikl základ Ovocného Světozoru," říká Kobrle, který se s vizionářem Hájkem poprvé setkal v roce 1985 na horách. "Studoval jsem počítače a chtěl po mně, abych mu vytvořil účetní program, což jsem udělal. I poté jsme zůstali ve styku a v roce 1993 jsem koupil podíl ve firmě," vzpomíná.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru