Představitelé amerického ministerstva spravedlnosti a německé automobilky Volkswagen zahájili rozhovory o tom, jak uzavřít trestní řízení proti koncernu kvůli emisnímu skandálu. V pondělí to s odvoláním na informované zdroje napsala agentura Reuters. Urovnání mezi koncernem a americkou vládou by mělo znamenat tečku za americkou částí aféry, která vypukla téměř před rokem. Ministerstvo spravedlnosti se k věci odmítlo vyjádřit.

Reuters už dříve napsala, že by rozhovory mezi Volkswagenem a ministerstvem spravedlnosti mohly vyústit v dohodu, v níž by automobilka přiznala vinu za manipulace s emisemi, podvolila se nezávislému dohledu a zaplatila dosud neurčenou pokutu. Deník The Wall Street Journal v pondělí uvedl, že by taková pokuta mohla činit 1,2 miliardy dolarů (29 miliard korun).

Podle zdrojů tohoto listu činitelé ministerstva spravedlnosti v emisním skandálu objevili důkaz trestné činnosti. S konkrétním obviněním ale úřad nepřišel. Podle některých zdrojů je přitom dál nejasné, zda vyšetřovatelé hodlají obvinit konkrétní zaměstnance Volkswagenu, z nichž mnoho pracuje v Německu. Náměstkyně amerického prokurátora Sally Yatesová v červnu řekla, že trestní řízení se týká řady jednotlivců.

Američtí vyšetřovatelé v minulosti obvinili jiné automobilky ze zatajování informací a z podvodů s využitím elektronických prostředků, například internetu, připomněl WSJ.

Volkswagen už v červnu přistoupil na to, že za urovnání vládních a spotřebitelských žalob v USA souvisejících s emisním skandálem zaplatí dalších až 15,3 miliardy dolarů (376 miliard korun). Rozhodnutí ještě musí potvrdit soud, jeho výrok se očekává v říjnu.

Skandál u největší evropské automobilky vypukl loni v září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 000 vozů.

Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropě aféra zahrnuje kolem 8,5 milionu naftových aut.

Případná pokuta pro Volkswagen na urovnání trestního řízení v USA by mohla být nejvyšším takovým finančním postihem, který tu byl kdy výrobcům aut uložen, napsal Reuters. Dosavadní rekord v tomto ohledu drží japonská Toyota, která v roce 2014 souhlasila, že zaplatí 1,2 miliardy dolarů, aby ukončila vyšetřování týkající se postupu při řešení stížností zákazníků na bezpečnostní potíže jejích vozů.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru