Nejrozšířenějším zaměstnaneckým benefitem v Česku zůstávají stravenky. Ukázal to letošní průzkum mezi více než 600 zaměstnavateli ze všech krajů, odvětví i velikostí, který uskutečnila agentura Ipsos pro společnost Sodexo Benefity.

Příspěvky na stravování nabízí 75 procent dotazovaných společností, což je o osm procentních bodů více oproti roku 2012.

Klasické stravenky jsou ale zvolna nahrazovány jejich elektronickou verzí, tedy předplacenou kartou. Sodexo ji nabízí pod názvem Gastro Pass Card, konkurenční společnost Edenred pak jako Ticket Restaurant Card.

Stále více rozšířenou se stává flexibilní pracovní doba, možnost zkráceného úvazku nebo možnost práce z domova (home office). Jako benefit ji už nabízí 65 procent firem z průzkumu, což je o 12 procentních bodů více než v roce 2012.

"Možnost flexibilní pracovní doby či práce z domova je jednoznačně trendem posledních let. Je to dáno především rozvojem technologií, zejména v oblasti spolehlivého pokrytí datovou sítí," říká mluvčí společnosti Sodexo Lucie Miřácká.

Nejčastější benefity ze strany zaměstnavatelů:

Typ benefitu
Kolik firem jej poskytuje
Stravenky
75 %
Flexibilní pracovní doba
65 %
Příspěvek na penzijní připojištění
57 %
Možnost zkráceného úvazku
52 %
Firemní kantýna
46 %
Dovolená navíc
45 %
Volno v případě nevolnosti
39 %
Možnost práce z domova
39 %
Volnočasové benefity
39 %
Zvýhodněné ceny vlastních produktů 36 %

"Tento trend zároveň respektuje zásady work-life balance, tedy slaďování osobního a pracovního života," dodává Miřácká. Zejména pro mladší lidi je podle ní naprosto klíčové, aby jim práce přinášela mnohem větší flexibilitu a svobodu než generaci jejich rodičů.

Mezi častěji nabízené a využívané benefity se řadí také příspěvek na penzijní připojištění, firemní "kantýny" či dovolená nad zákonem stanovený minimální rozsah.

Benefity pro volný čas

Z průzkumu vyplynulo, že firmy plánují do benefitů investovat ještě více. Zaměstnancům totiž nahrává růst ekonomiky - nezaměstnanost se drží na rekordně nízké úrovni a pro řadu firem je stále těžší získat odborníky s potřebnou kvalifikací či udržet si stávající zaměstnance.

Největší potenciál vidí zaměstnavatelé podle průzkumu ve volnočasových benefitech. Ty zatím umožňuje čerpat jen 39 procent společností, dalších 22 procent je ale zvažuje zavést.

Nabídka volnočasových benefitů:

Typ benefitu
Kolik firem jej poskytuje
Sport
71 %
Kultura
60 %
Zdraví
52 %
Dovolená
44 %
Vzdělání
37 %
Ostatní
3 %
Neví 2 %

Nejvíce zaměstnavatelů (71 procent) podporuje formou volnočasových benefitů sport. Další vzdělávání, jako je například výuka cizích jazyků či další vzdělávací kurzy, nabízí lidem 37 procent firem.

Mobil a notebook už nejsou výhodou

Využití mobilů nebo notebooků už se naopak za zaměstnanecký benefit ani nepovažuje. Lidé berou tuto techniku jako samozřejmost, vlastní mobil už má v současnosti většina populace.

"Před několika lety patřily tyto přístroje mezi velmi oblíbený motivační prvek. Dnes už jsou brané spíše jako pracovní nástroje," říká ředitel marketingu Sodexo Benefity Štěpán Tůma.

Sodexo patří společně se společnostmi Edenred a Le Chèque Déjeuner mezi největší poskytovatele stravenek a dalších benefitových systémů v Česku.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru