Český telekomunikační úřad vyměřil operátorovi O2 pokutu 4,5 milionu korun za automatické obnovování objemu dat zákazníkům i bez jejich výslovného souhlasu. Dodatečná data přitom byla zpoplatněna. Úřad to ve středu v tiskové zprávě označil za nekalou obchodní praktiku.

Chceme neomezená data za paušál. Pak může být Česko digitální ekonomikou, říká šéf ČTÚ Novák - čtěte ZDE

ČTÚ zároveň operátorovi uložil povinnost změnit všechny zákaznické smlouvy tak, aby neobsahovaly ujednání, na jejichž základě by byl operátor oprávněn bez výslovného a aktivního objednání ze strany spotřebitele automaticky obnovit po vyčerpání základního datového balíčku objem poskytovaných datových služeb a za takto provedené automatické obnovení dat účtovat cenu. Rozhodnutí je pravomocné.

"S regulátorem jsme v kontaktu a v současné chvíli analyzujeme jeho šedesátistránkové rozhodnutí. Podle něj máme 60 dní na to, abychom zvolili další kroky," řekla mluvčí O2 Lucie Pecháčková.

"U společnosti O2 je problémem nejenom samotná agresivní praktika, ale také neplnění informační povinnosti. O2 tak jednalo opakovaně. Souhlasím, že správní řízení, které úřad vede, trvá dlouho. Na druhou stranu, zejména v těchto stěžejních kauzách si úřad musí být jistý, že finální rozhodnutí obstojí před soudy," vyjádřil se již dříve k problému Jaromír Novák, šéf Českého telekomunikačního úřadu.

Loni dostal pokutu za podobnou věc i konkurenční Vodafone. ČTÚ mu vyměřil jeden milion korun. Operátor verdikt napadl žalobou.

Deliktu se O2 podle úřadu dopustilo tím, že všem spotřebitelům s aktivovaným datovým tarifem automaticky a bez jejich aktivního souhlasu spustilo loni 15. května službu "Obnovení objemu dat". Na základě této změny lidem, kteří si iniciativně nevyžádanou službu sami nedeaktivovali, účtovaloautomaticky po vyčerpání základního datového balíčku cenu za zachování stávající rychlosti datového připojení.

Firma zároveň neinformovala klienty se smlouvou na dobu určitou o jejich právu nesouhlasit s vnucenou změnou smlouvy a ukončit smlouvu ke dni nabytí účinnosti změny, a to bez jakýchkoliv sankcí.

ČTÚ v současnosti rovněž prověřuje, zda společnost O2 porušila pravidla, když zákazníkům neumožnila odstoupit od smlouvy při nedávné změně, spočívající v úplném zastavení datových služeb po vyčerpání zaplaceného objemu dat.

Nová politika O2 je výsledkem snahy získat od zákazníků víc peněz za datové služby a zhodnotit investice do budování sítí rychlého internetu a nákupu frekvencí.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru