Máte pocit, že spousta vašich kamarádů a známých v sobě během posledních týdnů objevila výtvarné nadání? Jsou jejich profily na sociálních sítích najednou plné pozoruhodných, někdy až dechberoucích kreseb či maleb?

Jestli ano, je to opravdu jen pocit. A zároveň pokračování vítězného tažení ruské aplikace zvané Prisma, která je − vedle lovu pokémonů − asi největším digitálním hitem tohoto léta.

Prisma přitom dělá totéž co stovky, možná tisíce jiných programů. Vylepšuje fotografie. Nebo "vylepšuje", to když se na kouzla s fotkami díváte spíše skepticky. Když před šesti lety Kevin Systrom a Mike Krieger představili aplikaci zvanou Instagram, byly takzvané filtry jedním z důvodů, proč měla okamžitý úspěch u uživatelů.

Fotografie jste nemuseli zdlouhavě upravovat, stačilo jim dát šmrnc stisknutím jedné ikonky. Dodat jim víc kontrastu nebo ostrosti, zajímavé světlo či naopak romantickou zamženost. Z fotografií z telefonu, které v té době ještě nebyly moc kvalitní, se rázem staly snímky, jež i v malém rozlišení vypadaly jako ilustrace z barevného časopisu.

Zakladatelé Instagramu svůj nápad dobře zpeněžili, v roce 2012 aplikaci koupil za miliardu dolarů Facebook. A tento obchod se uváděl jako příklad, že technologický byznys směřuje k další investorské bublině. Instagram rozhodně neměl příjmy ani byznysplán, které by ospravedlnily tak vysokou cenu. Částečně se očekávalo, že Facebook "pohřbí" Instagram tím, že ho integruje do své hlavní aplikace.

Ale to se nestalo, Instagram dodnes funguje nezávisle a příjmy má z reklamy. Analytici odhadli, že ty loňské činily zhruba 600 milionů dolarů. Zda to stačí na to, aby byl Instagram ziskový, není jasné, ale prosperujícímu Facebooku to rozhodně vrásky nedělá. Prodejní cena se už vůbec nezdá vysoká, analytická firma Cowen & Co. už loni odhadla hodnotu Instagramu na 33 miliard dolarů.