Několik pražských taxikářských firem vystupujících pod Sdružením pražských provozovatelů TAXIslužby (SPPT) neuspělo u městského soudu s návrhem předběžného opatření na zákaz služby UberPOP. Podají na Uber žalobu a chystají i další kroky. Sdružení to v pondělí oznámilo v tiskové zprávě. Uber ČTK sdělil, že je mu líto, že se taxikářské organizace snaží omezit právo spotřebitele na svobodný výběr.

Podle serveru iDNES.cz soud zamítnutí zdůvodnil tím, že situaci není třeba řešit prostřednictvím předběžného opatření. "Účelem předběžného opatření je řešit jednání či situaci nastalou krátce před podáním návrhu na nařízení předběžného opatření, nikoli jednání či situaci trvající měsíce, ba dokonce léta," citoval server odůvodnění usnesení podepsaného předsedkyní soudního senátu Zuzanou Čížkovou. UberPOP funguje v Praze už téměř dva roky.

"Návrh předběžného opatření byl z naší strany reakcí na zoufalou situaci, kdy ani po dlouhých měsících soustavného poukazování na nekalé podnikání firmy Uber nedošlo k nápravě a narovnání poměrů na trhu. Budeme dál bojovat, věřím, že naši žalobu soud uzná jako oprávněnou. Kromě žaloby připravujeme i další možné právní kroky. Je ale škoda, že se prodlouží období anarchie v pražské taxislužbě," uvedl jednatel společnosti Modrý anděl Robert Faltýnek.

Kromě žaloby zvažují někteří členové sdružení protest ve formě "sundání klobouku", tedy střešní svítilny vyžadované vyhláškou pro označení vozů taxi, což podle nich Uber nedodržuje.

"Z podstaty věci – formy předběžného opatření – je pro nás obtížné cokoliv komentovat. Je nám líto toho, když vidíme jakékoliv pokusy organizací, které reprezentují odvětví klasických taxislužeb, omezit právo spotřebitele na svobodný výběr a znemožnit rozvoj inovativních řešení," sdělila ČTK marketingová manažerka Uberu Praha Barbora Polachová. Zdůraznila, že Uber podniká v souladu se směrnicí Evropské unie o službách informačních společností z roku 2000.

Úřady pro hospodářskou soutěž v Evropě i zámoří podle ní ve svých prohlášeních podporují Uber a jeho působení na místních trzích vnímají mimořádně pozitivně. "Uber je podle nich přínosem pro trh dopravních služeb, neboť zvyšuje konkurenci, podporuje transparentnost cen, snižuje cenu jízdy a přitahuje inovativní řešení, která dávají na první místo spokojenost spotřebitele," dodala Polachová.

Vozy zapojené do služby UberPOP provozují podle firem klasickou taxislužbu, ale nesplňují technické předpoklady, jsou bez požadovaného vybavení, označení nebo předepsaného pojištění. Podle jejich právních analýz je přeprava osob, při níž nejsou plněny podmínky stanovené zákonem a která je provedena řidiči bez příslušného oprávnění řidiče taxislužby za úplatu na základě aplikace UberPOP, v rozporu s několika platnými českými právními předpisy. Konkrétně jde například o zákon o silniční dopravě nebo o živnostenský zákon.

V Praze jezdí téměř pět tisíc vozidel taxi. Uber má v Praze více než tisíc aktivních partnerských řidičů, kteří zrealizovali alespoň jednu jízdu za posledních 90 dní. Služba funguje ve více než 380 městech 66 zemí světa včetně Prahy. Aplikace je volně ke stažení na jakýkoliv chytrý mobilní telefon. Zákazníci se z ní dozvědí jméno řidiče, naleznou jeho fotografii, detaily o vozidle, jeho registrační značku a rovněž se dozvědí, kde momentálně stojí.

Související