Americký telekomunikační operátor Verizon Communications převezme za 4,83 miliardy dolarů (118,8 miliardy korun) hlavní aktivity internetové společnosti Yahoo. Firmy to v pondělí uvedly ve společné tiskové zprávě. Transakce znamená konec jedné éry, protože Yahoo je průkopníkem e-mailových účtů zdarma a v minulosti firma spoluurčovala podobu internetu.

Kontrakt by zároveň mohl ukončit měsíce spekulací o budoucnosti firmy Yahoo, která v únoru oznámila, že posoudí své strategické možnosti, včetně prodeje některých aktivit.

Základní internetové aktivity Yahoo zahrnují například webový vyhledávač nebo elektronickou poštu. Verizon jimi podpoří svou internetovou divizi AOL, kterou koupil za 4,4 miliardy dolarů loni. Získá mimo jiné přístup k reklamním nástrojům Yahoo a k dalším jejím činnostem, jako je již zmíněný vyhledávač, elektronická pošta nebo služba pro zasílání zpráv.

"Yahoo nám dává rozsah, a to je to, co je nejzásadnější. Od firmy s miliony zákazníků jdeme k miliardám," řekla finanční televizi CNBC výkonná viceprezidentka Verizonu a jeho šéfka pro produktové inovace Marni Waldenová. Generální ředitel AOL Tim Armstrong v této souvislosti podotkl, že transakce "uvolní plný potenciál Yahoo" a vytvoří důležitého hráče na poli mobilních médií.

Yahoo má na českém trhu vyhledávačů i bezplatných e-mailů podle ředitele specializované agentury Ami Digital Vladana Crhy odhadovaný podíl kolem jednoho procenta a velkým hráčům jako je Google a Seznam.cz příliš nekonkuruje. "Na rozdíl od zahraničí Yahoo nezískalo v České republice významnější podíl, v začátcích jeho pozici na českém trhu v podstatě suploval Seznam. Přímý dopad toho obchodu bude proto v ČR zanedbatelný. Otázkou je, jak to ovlivní globální (zejména asijský) trh, ale to se projeví až v horizontu několika let," dodal.

Součástí prodeje naopak není 15procentní podíl v čínském elektronickém obchodu Alibaba Group, podíl 35,5 procenta v Yahoo Japan, některé menší investice či méně důležité patenty. Investice do Alibaby a Yahoo Japan mají hodnotu asi 40 miliard dolarů. Společnost Yahoo měla v pátek tržní hodnotu zhruba 37,4 miliardy dolarů.

Společnost Yahoo byla koncem 90. let dominantním poskytovatelem e-mailových účtů zdarma. Firmu ale později dohnala a nakonec předehnala konkurence. Nejvyšších tržeb dosáhl podnik v roce 2008. Prudký propad tržeb v následujících letech ale rozladil investory a šéfka Yahoo Marissa Mayerová zaznamenala v úsilí o návrat firmy k zisku pouze nepatrný pokrok.

Transakce by měla být dokončena v prvním čtvrtletí příštího roku. Dokud záměr nezíská souhlas regulátorů a akcionářů, bude Yahoo dál fungovat jako nezávislá společnost.

Mayerová uvedla, že chce v Yahoo zůstat. "Yahoo je společnost, která změnila svět, a prostřednictvím sloučení s Verizonem a s AOL tak bude činit i nadále," uvedla. Waldenová, která povede sloučenou společnost, ale CNBC řekla, že o novém týmu ředitelů se bude teprve rozhodovat.

Sloučená společnost bude mít více než 25 značek, mimo jiné Yahoo Mail, Flickr a Tumblr, které nyní fungují pod hlavičkou Yahoo, nebo internetové stránky Techcrunch a Huffington Post, jež patří firmě AOL.

Akcie Yahoo díky spekulacím, že se blíží prodej hlavních aktivit firmy, od začátku roku vzrostly už asi o 18 procent. Akcie Verizonu přidávají asi 21 procent.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru