ČSOB pojišťovna chce do roku 2018 navýšit svůj tržní podíl z 6,8 procenta na desetinu. Pomoci jí k tomu má mimo jiné těsnější spojení s pobočkami ČSOB a Poštovní spořitelny. Prodej pojišťovacích služeb přes bankovní pobočky je podle člena představenstva ČSOB Marka Ditze, který řídí útvar zaměřený na specializované bankovnictví a pojišťovnictví, v současnosti nejrychleji rostoucím obchodním kanálem pojišťovny.

Loni prodeje ČSOB Pojišťovny tímto způsobem dosáhly 310 milionů korun. Letos je chce navýšit o 150 procent na 800 milionů a tento plán se jí zatím daří naplňovat. V pololetí už dosáhla hranice 400 milionů. Na pobočkách ČSOB a Poštovní spořitelny by se tak letos od klientů mělo na pojistném vybrat celkem šest miliard korun. Oproti roku 2015, kdy předepsané pojistné dosáhlo 4,4 miliardy, má jít o více než třetinový nárůst.  

Takzvané bankopojištění spočívá zejména v tom, že ČSOB postupně na svoje pobočky přijímá pojišťovací specialisty, kteří získávají klienty i díky informacím od kolegů z banky. Loni pro ČSOB pojišťovnu pracovalo 87 takových lidí, v současnosti jich je už 140 a do konce roku se jejich počet ještě zvýší na 175.

“V momentě, kdy klient jde do banky, tak už musí vědět, že to je banka i pojišťovna. To ale v bankách nikdy nebylo zvykem. Bankopojištění bylo v bankách vždy koncipované tak, že klient šel do banky za bankovní potřebou, ale odnesl si i pojistky, pro které původně vůbec nepřišel. My chceme, aby klienti vnímali bankovní pobočku jako plnohodnotné prodejní místo i pro pojištění, proto najímáme pojišťovací specialisty a ne přeučené bankéře,” přiblížil model bankopojištění Ditz. Upozornil ale na to, že obsazování poboček ČSOB pojišťovacími specialisty není plošná akce. “Vždy se díváme na to, jak je úspěšný konkrétní tým a jaká je na daném místě poptávka,” řekl.

Rozdíl oproti dřívější neúspěšné snaze ČSOB bankopojištění rozvíjet spočívá hlavně v tom, že od roku 2014 začala pojišťovací specialisty najímat jako zaměstnance. Nejsou už tak závislí na provizích z uzavřených smluv a stejně jako jejich kolegové bankéři jsou motivování hlavně celkovými výsledky jejich pobočky.

Kromě dalšího zdroje příjmů bude bankopojištění podle Ditze užitečné také k tomu, že ČSOB díky němu nebude muset tak rychle snižovat počet poboček. “Jednoduché bankovní produkty se prodávají stále častěji přes internet a tak vzniká velká otázka co bude s pobočkami. Někdo to řeší tím, že je omezuje. My jsme si řekli, že to trochu zbrzdíme, protože budoucnost nevidíme jen v online prostředí. Na pobočkách je velký prostor pro komplexní poradenství,” řekl Ditz.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Podle šéfa ČSOB pojišťovny Vladimíra Bezděka bude úspěch pojišťovny záviset kromě samotných produktů a způsobu jejich prodeje stále více také na zážitku klienta. “V případě pojišťoven ten zážitek začíná ne úplně příjemnou situací. Pojištění je ten typ služby, která klienta začne víc zajímat, až když se něco stane. Pak je důležité jak rychle pojišťovna zareaguje a jak dobře dokáže s klientem komunikovat. Ten na začátku nepříjemný zážitek musíme být schopni přetočit v pocit, že zafungovala ta ochrana, která zafungovat má,” řekl Bezděk.

ČSOB pojišťovna má 1,1 milionu klientů. V roce 2015 vybrala na pojistném celkem 7,9 miliardy korun, o půl miliardy více než v roce 2014, a zlikvidovala 207 tisíc pojistných událostí v hodnotě devět miliard korun. Stejně jako banka ČSOB patří do belgické bankovní a pojišťovací skupiny KBC.

ČSOB Pojišťovna je univerzální pojišťovna, která má přes milion klientů. Její akcie vlastní belgická pojišťovna KBC Verzekeringen z nadnárodní skupiny KBC.