Majitel jednoho z největších inzertních webových portálů Bazoš.cz Radim Smička v rozhovoru popisuje, jak se snaží bránit nájezdu konkurenčního nováčka na trhu. Smičkovi klienti dostávají na svůj mobil SMS s nabídkou inzerce právě u tohoto rivala. Stane se tak hned poté, co lidé prostřednictvím portálu podají inzerát. Podle advokáta Antonína Janáka, který se specializuje na nekalou soutěž a autorské právo, jde o jasný případ parazitování na pověsti zavedené firmy. Spolumajitel nového webového bazaru prý o praktikách své společnosti nic neví, vše prý zařizuje externí marketingová firma.

Víte o tom, že vašim klientům chodí z neznámého čísla nabídka na inzerci u konkurenčního serveru Bazomat.cz hned poté, co si u vás zadají inzerát? V esemesce s doporučením konkurence je podepsaný jakýsi Honza.

Vím, volaly desítky klientů a stěžovaly si. Dostali jsme i maily, kde se ptají, co to má znamenat. Paradoxně nám lidé ještě většinou vynadají, protože si myslí, že to posíláme my. Že jsme z nějakého tajného důvodu založili ještě jeden inzertní portál. Nejsem z toho nadšený, že někdo takhle kontaktuje naše zákazníky.

Snažil jste se nějak bránit?

Firmu Bazomat.cz jsem oslovil se žádostí o vysvětlení a co s tím hodlají dělat. Protože jsem nenašel telefonní čísla, psal jsem mail, ale zůstal zatím bez reakce. Také jsem odhalil robota na několika IP adresách, který ty SMS posílal na mobilní čísla našich klientů, které si automat našel na našem webu. Snažil jsem se ty IP adresy blokovat, ale jde to ztuha. Chvilku dají pokoj, než změní IP adresu. Robot pak přišel odjinud.

Spolumajitel vašeho konkurenčního serveru Bazomat.cz mi říkal, že portál má jako koníček. Že podniká hlavně v realitách, vlastní autobazary a že o této praxi neví. Prý si na to najali externí marketingovou firmu. Její jméno tají, údajně by nechtěla prozradit své know-how.

Ono to takhle chodí… Zjistí si nové inzeráty, vysosají telefonní čísla a okamžitě na to pošlou esemesku. Naprogramovat takového robota trvá chvilku. Jde o to, že posílají lidem nevyžádanou reklamu. Vadí mi to.

Co budete dělat?

Moc nevím, ještě to musím promyslet. Je možné se soudit. Nebo shromáždit všechny ty uživatele, kterým SMS s nabídkou přišla, a podat hromadnou stížnost na Úřad pro ochranu osobních údajů. Ale to je vždycky na dlouho, než rozhodnou.

Máte podobné zkušenosti ze svého třináctiletého podnikání i z minulosti?

Jistě. Podobné praktiky v různých formách používá mnoho serverů. Pamatuji si, že když jeden z velkých tuzemských aukčních portálů založil inzertní server, dokonce naše klienty obvolával. To bylo vlastně svým způsobem ještě horší než ty esemesky, protože tomu se nedalo zabránit vůbec. Nikde nebyl robot, který by se dal dohledat a zablokovat. Prostě zavolali, slušně pozdravili a klienta oslovili, zda nechce dát inzerát i k nim. Dokonce ho i vložili do systému, lidé to měli úplně bez práce. Nebo jeden z inzertních portálů nám kdysi bral inzeráty komplet. To dělají občas i menší servery. Okopírují prostě od nás pět set inzerátů. Patnáctiletý borec si zakládá inzertní server a potřebuje obsah do začátku. Mávnu nad tím rukou, vždyť co bych si na něm vzal. Když to dělá větší firma, tak už se bráníme.

Jak?

Robota se snažíme blokovat, jak jsem říkal. A pak v posledních dnech používám ještě jednu fintu, kterou si však z taktických důvodů nechám pro sebe.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru