Americký výrobce potravinových doplňků Herbalife zaplatí 200 milionů dolarů (4,9 miliardy korun), aby nebyl označen za firmu fungující na principu pyramidových her. Počítá s tím vyrovnání s americkou Federální obchodní komisí (FTC), o kterém v pátek informovala firma.

Herbalife se rovněž dohodl na reorganizaci svých aktivit v USA. Distributoři by tudíž měli příště dostávat odměnu za to, co prodají, nikoli za to, kolik lidí se jim podaří získat.

 

%insert_attachment[59500830] priloha.html%

 

Pokutou a nařízenou reorganizací amerických aktivit firma urovnala obvinění, že klamala zákazníky, když je nechala domnívat se, že by prodejem jejích výrobků mohli vydělat velké částky, napsala agentura AP. Společnost však ve svých aktivitách bude moci pokračovat. Akcie firmy v pátek  vystřelily vzhůru a přidávaly zhruba 15 procent.

"Herbalife bude muset začít fungovat legitimně a činit pouze pravdivá prohlášení o tom, kolik peněz jeho členové pravděpodobně vydělají," uvedla podle agentury Reuters předsedkyně FTC Edith Ramirezová. Zákazníky pak firma bude muset odškodnit za ztráty, které utrpěli následkem praktik, které FTC hodnotí jako "nespravedlivé a zavádějící´", sdělila také komise.

Oznámení je ranou pro miliardáře a investora Williama Ackmana, který distribuční model firmy několik let veřejně kritizoval a tvrdil, že stojí na takzvaném pyramidovém systému. Firmy, které fungují podle tohoto modelu, vydělávají většinu peněz najímáním nových prodejců spíše než prodejem výrobků zákazníkům. Ještě ve čtvrtek Ackman tvrdil, že nadále sází na pokles akcií Herbalifu a že vyšetřování FTC pro firmu asi nedopadne dobře.

Herbalife také oznámil, že jeho rada otevřela cestu ke zvýšení podílu miliardáře Carla Icahna, který spekuloval na růst akcií firmy, ze současných 18,3 procenta až na 35 procent.

Icahn a Ackman vedli kvůli svým protichůdným sázkám na akcie Herbalifu slovní válku. Icahn v rozhovoru před třemi lety nazval Ackmana lhářem a ufňukánkem. Oba miliardáři se od té doby udobřili.

Herbalife je přímým prodejcem potravinových doplňků na bázi vitamínů a své produkty nabízí prostřednictvím sítě nezávislých distributorů. Ti nezískávají peníze pouze z vlastního prodeje, ale také formou podílu z prodeje dalších distributorů, které se jim podaří pro firmu získat. V České republice byl Herbalife dobře známý hlavně v 90. letech minulého století.