Vláda v pondělí schválila tříleté prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému se společností Kapsch. Během této doby má nynější dodavatel získat bez výběrového řízení od státu zhruba šest miliard korun. Uvedl to ministr dopravy Dan Ťok (ANO).

Úřad nyní může s firmou začít vyjednávat o detailech. Souhlasu s návrhem ministerstva předcházela ostrá koaliční výměna názorů. ČSSD například poukazovala na to, že se proti prodloužení smlouvy vyslovily dvě vládní pracovní komise.

Vláda podle Ťoka schválila materiál k zajištění provozu elektronického mýta po roce 2016. O druhém materiálu, odůvodnění zakázky zadávané bez otevřeného výběrového řízení společnosti Kapsch, kabinet nehlasoval a vzal jej pouze na vědomí. "Jsem rád, že vláda přijala naše argumenty a podpořila jediné reálné řešení, abychom mohli od příštího roku pokračovat s výběrem mýta ve výši deseti miliard ročně," uvedl Ťok.

Ještě před víkendem nebylo jasné, jak se kabinet k návrhům ministerstva dopravy postaví. Podle ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové měl Ťok kabinetu předložit důkazy, že úřad aktivně pracuje na snížení závislosti státu na společnosti Kapsch.

Ministryně pro Ťokův návrh nakonec hlasovala. "Naše stanovisko v tomto bylo, že odůvodnění, které doprava předložila, je v souladu se zákonem o veřejných zakázkách," uvedla Šlechtová. Pracovní komise MMR pro veřejné zakázky přitom dříve vydala k prodloužení smlouvy s Kapschem zamítavé stanovisko.

Šlachtová také upozornila, že pokud ministerstvo dopravy neprokáže, že se "opravdu intenzivně" snaží odstranit závislosti na Kapschi, tak relevantní orgány to můžou napadnout. Jedná se o antimonopolní úřad a následně o soudy.

Smlouva s Kapschem by podle Ťoka mohla být připravena koncem prázdnin, nebo začátkem září. Úřad nicméně očekává, že se najde někdo, kdo bude chtít, aby postup ministerstva prověřil právě antimonopolní úřad. To už dříve avizoval například výběrčí mýta na Slovensku, společnost SkyToll, která má o provoz českého mýta zájem. Ťok ale věří, že ministerstvo postupovalo podle zákona.

"SkyToll zaslal už 21. června 2016 ministru dopravy ČR dopis, v němž jej upozornil na to, že jednací řízení bez uveřejnění je tak, jak je zamýšleno, v rozporu se zákonem. V dopise jsme ministra informovali i o zákonných prostředcích, kterými se naše společnost bude bránit před případným protiprávním jednáním," uvedl mluvčí SkyTollu Anton Bódis.

HNDomácí na Twitteru

Domácí rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Nynější kontrakt s Kapschem vyprší na konci letošního roku a ministerstvo dopravy nestihlo najít pokračovatele provozu v řádném výběrovém řízení. Po prodloužení smlouvy s Kapschem chce během této doby najít nového provozovatele v otevřené soutěži. Do té se budou moci zájemci přihlásit s jakoukoliv technologií, tedy nejen s takzvaným mikrovlnným systémem, který pro výběr Česko využívá nyní.

Prostřednictvím mýtných bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. Za devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 70 miliard korun, přičemž za rok 2015 to bylo 9,7 miliardy korun.

Související