Pro více než 90 procent malých a středních firem je hlavním exportním odbytištěm vnitřní trh EU. Firmy se ale přestávají bát a pronikají také do USA. Přes pokles rublu se českým exportérům daří zvyšovat vývoz do zemí bývalého Sovětského svazu. Dubnový výzkum agentury Ipsos proběhl mezi pěti sty malými a středními firmami.

Výzkum naznačuje, že stále větší množství malých a středních firem vidí na světovém trhu příležitost. Polovina z oslovených firem exportuje do šesti a více zemí. Čtvrtina firem vyváží alespoň do tří států.

Nárůst do USA a Ruska

Do postsovětských zemí a Severní Ameriky vyváží o sedm procent více firem než loni, uvádí výzkum. Nejméně padesát firem plánuje, že do těchto regionů začne vyvážet. Zatím tak v případě teritoria SNS činí třetina oslovených firem, v případě Severní Ameriky téměř čtvrtina.

"Potvrzuje se dlouhodobý trend růstu zájmu o severoamerické teritorium, hlavně Spojené státy. Trvá dlouhodobě silná vazba našich podnikatelů na trzích SNS, navzdory klesající poptávce v Rusku," řekl předseda Asociace malých a středních podniků Karel Havlíček.

V případě konkrétních zemí hodlá nejvíce firem rozšířit svůj vývoz do Německa, Rakouska a Spojených států (6 procent) nebo do Polska a Ruska (5 procent). Nejméně zatím české malé a střední firmy vyváží do Afriky, Latinské Ameriky a Austrálie.

CzechTrade firmy využívají

Výzkum ukázal, že se mění důvody, které firmy považují za největší překážky exportu. Dříve uváděly hlavně náklady spojené s proniknutím na nové trhy a neznalost prostředí. V současnosti považují firmy za největší problémy umělé regulace a rostoucí byrokracii. Poprvé se jako důvod, který ohrožuje jejich export, objevila hrozba nedostatku pracovní síly.

Spokojený může být díky výsledkům výzkumu ředitel CzechTradu Radomil Doležal. Ukazuje se, že znalost značky organizace, kterou řídí, je téměř stoprocentní. Služeb CzechTradu využila třetina z oslovených firem. Nejčastěji při pomoci s marketingem a propagací nebo pro nalezení obchodních partnerů a distributorů.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Drtivá většina firem, které mají zkušenost s CzechTradem, má zájem jej využívat i v budoucnu, uvádí výzkum. Největším přínosem je pro firmy, které mají a agenturou zkušenosti, úspora nákladů a času při vstupu na exportní trh. "Zejména menší firmy vnímají fyzickou přítomnost zástupců státní agentury pro podporu exportu jako velmi důležitou," vysvětlil Karel Havlíček z asociace.

Podle výzkumu Ipsos ale malé a střední firmy obecně ocení spíše marketingovou podporu, pravidelný informační servis a exportní pojištění. Naopak pro ně nejsou tak důležité podnikatelské mise, které jsou doménou spíše větších firem.

Stále větší význam pro export firem mají také banky, podnikatelské komory a svazy, jež využila pětina exportérů. Vlastního člověka nebo místní pracovníky využívá 17 procent podniků.

Související