Ústavní soud (ÚS) v úterý novým nálezem potvrdil, že klienti cestovní kanceláře v úpadku mají nárok na plnou náhradu ceny zájezdu. Vyhověl stížnosti dvojice z Prahy, která od Generali Pojišťovny dostala přibližně o sedm tisíc korun méně, než kolik za neuskutečněnou dovolenou v Turecku vynaložila. ÚS tak navázal na svůj loňský nález, který se nesl v podobném duchu.
V mezičase se změnila právní úprava, která od 1. ledna klade vyšší nároky na smlouvy o pojištění proti úpadku, a vedla tak ke zvýšení sjednávaných limitů. Zároveň z ní ale podle mluvčího Generali Jiřího Cívky vyplývá, že pojišťovna hradí právě jen do limitu, nikoliv v neomezeném rozsahu.
Podle soudce zpravodaje Jaroslava Fenyka však i po novele trvá povinnost hradit klientům plnou cenu. Poukázal na zjevný úmysl zákonodárce i na závazky plynoucí z členství v Evropské unii. "Domnívám se, že výklad ÚS je správný," řekl Fenyk.
Spor, který v úterý řešil ÚS, se týká ještě období staré právní úpravy. Pojišťovna argumentovala tím, že celková výše nároků klientů zkrachovalé cestovní kanceláře převýšila sjednaný limit plnění. Cestovní kancelář jej měla zakotvený v pojištění proti úpadku.
Domácí rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Klienti se proto obrátili na Obvodní soud pro Prahu 2, který jejich žalobu zamítl. Následovala ústavní stížnost, v níž klienti poukazovali na porušení práva na spravedlivý proces a práva vlastnit majetek.
Ústavní soud už loni rozhodl obdobným způsobem, když zamítl stížnosti Generali Pojišťovny ve sporu s jiným klientem. Nález tehdy vyvolal kritiku Generali i dalších pojišťoven. "Máme připraveno podání k Evropskému soudnímu dvoru," řekl Cívka.