Koncern Volkswagen nechce, aby mu v budoucnu ujel vlak. Rozjíždí proto radikální změnu firmy, která bude stát desítky miliard eur, stejně desítky miliard chce ale ušetřit na nákladech. Za deset let má být Volkswagen úplně jinou firmou.

"Naše nová strategie ukazuje cestu, jak se z jednoho z největších výrobců aut staneme jedním z největších poskytovatelů udržitelné mobility," říká šéf koncernu Matthias Müller. Firma se připravuje na to, že do deseti let bude vyrábět dva až tři miliony elektromobilů ročně. Ty tak mají tvořit zhruba  čtvrtinu celkové produkce. Mimochodem dnes se po celém světě vyrobí zhruba půl milionu elektroaut za rok. Miliardy tak zamíří na realizaci takového plánu. Firma nyní zvažuje, jak zvládne výrobu baterií.

Müller se chce chytit i dalších velkých trendů současnosti. Do roku 2021 chce vyvinout plně autonomní vozidlo. Slibuje si od toho velký obchodní potenciál. Bez řidiče chce nabízet i autobusy a nákladní vozy a chce vytvořit celé systémy bezobslužné dopravy osob i zboží. Pustí se i do sdílení aut.  Koncern už nechce ostatní jen následovat, chce udávat trendy a pomáhat tak vytvářet mobilitu budoucnosti.

Firma chce výrazně změnit celou svou strukturu. Podobně jako velké americké automobilky v minulosti. I VW chystá vyčlenění výroby dílů, kde pracuje zhruba 67 tisíc lidí, do samostatné firmy. Ta by tak mohla dodávat i konkurentům a zakázky u koncernu by neměla tak jisté jako dřív. Firma si od toho slibuje výrazně vyšší efektivitu. Celkem chce na nákladech ušetřit osm miliard eur ročně.

Volkswagen také bude více profilovat své jednotlivé značky včetně Škody Auto a snížit celkový počet vyráběných modelů z aktuálních 340. Nabídky jednotlivých značek mají dostat větší řád. Zároveň chce více vycházet vstříc požadavkům jednotlivých trhů. Například pro méně náročné země hledá partnera pro výrobu levných aut, protože nyní jim nemá co nabídnout.

"Je to největší transformace v historii koncernu. Máme jasnou vizi do další dekády, Volkswagen bude globální lídr s udržitelnou mobilitou. Chceme si svou pozici z minulosti přenést i do budoucnosti," říká Müller.