Automobilka Hyundai v Nošovicích na Frýdecko-Místecku vyrobila od počátku roku už zhruba 165 000 automobilů. Přesně to odpovídá plánu, který je pro letošní rok 350 000 vozů, což je plná kapacita továrny. Řekl to mluvčí automobilky Petr Vaněk. V pátek sjel z pásů slezského závodu jubilejní dvoumiliontý vůz vyrobený v Nošovicích, převzali jej zástupci Hasičského záchranného sboru ČR.

Loni slezská automobilka vyprodukovala 342 200 osobních automobilů, což bylo meziročně o 34 750 aut (11,3 procenta) více. Výroba osobních aut vzrostla v loňském roce ve všech automobilkách v Česku, meziročně celkem o čtyři procenta na 1,298 milionu vozů, což je nový rekord. Škoda Auto loni vyrobila 736 977 aut a kolínská TPCA 219 054 vozů.

V letošním prvním čtvrtletí výroba aut v Česku meziročně vzrostla o dvě procenta na 349 766 vozů. Produkce stoupla v Hyundai a v TPCA, naopak ve Škodě Auto o tři procenta klesla. Škoda Auto měla podíl na celkové produkci 55,8 procenta, Hyundai 26 procent a TPCA 18,2 procenta.

Hyundai plánuje, že v Nošovicích výrobu v budoucnu zvýší, je to ale otázka několika let. "Máme požádáno o studii dopadů na životní prostředí EIA na ministerstvu životního prostředí s výhledem navýšení výroby na 385 000. Ale jsme v naprosto počáteční fázi, kdy teprve bylo požádáno o EIA, čili to rozhodně není otázka letošního roku, je to otázka několika let, než ta EIA bude schválena," řekl Vaněk.

Žádné nové haly by se podle něj při rozšíření výroby nestavěly. "Proti 350 000 je to navýšení na 385 000 o deset procent. To by se dalo zvládnout kombinací tří faktorů, a to je větší robotizace výroby, mírné zrychlení taktu výroby a přijetí nových zaměstnanců. Ale o přijetí jednotlivých faktorů a poměru mezi nimi v tuto chvíli není možné hovořit, protože, říkám, jsme na samotném počátku," řekl Vaněk.

Hyundai představuje jednu z nejúspěšnějších investic v Moravskoslezském kraji i celém Česku. Výstavba továrny v Nošovicích začala v březnu 2007 a přišla na více než miliardu eur. Firma při ní ale několikrát porušila stavební zákon. Výroba začala oficiálně 10. listopadu 2008. Stát své závazky vůči automobilce dosud nesplnil. Zatím například nevybudoval mimoúrovňové křížení se silnicí R48 směrem na Slovensko, což v okolí továrny stále komplikuje dopravu.

Automobilka postupně rozjela výrobu na tři směny. Miliontý vůz sjel v továrně z pásu v květnu roku 2013. Dosud nejúspěšnějším modelem, jenž se ve slezské továrně vyráběl, byl sportovně-užitkový vůz Hyundai ix35, závod vyprodukoval 603 000 kusů tohoto modelu. Nyní automobilka vyrábí tři modely: inovovaný i30 v několika verzích, inovovaný ix20 a nový Tucson, který se podle firmy stal nejrychleji prodávaným modelem značky Hyundai na evropském trhu. Tucson loni nahradil právě model ix35.

Loni se vozy z Nošovic prodávaly v 66 zemích Evropy, Blízkého východu, Afriky, Latinské Ameriky, Karibiku a Austrálie. Nejvíce jich koupili zákazníci v Německu, Velké Británii, Španělsku, Itálii a Rusku.

Automobilka zaměstnává zhruba 3400 lidí, 97 procent z nich jsou podle firmy obyvatelé Moravskoslezského kraje. Dalších asi 7000 lidí pracuje v regionu u subdodavatelských společností. Loni automobilce klesl zisk o 3,47 miliardy korun na 5,5 miliardy korun, tedy o 38,7 procenta. Tržby ale automobilce vzrostly, o 19,3 miliardy korun (18,2 procenta) na 125,7 miliardy korun.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.