V budoucnu si lednička s docházejícím mlékem sama objedná další lahev, hračka s vybitými baterkami nakoupí nové a tiskárna s prázdnou náplní si pořídí plnou. Podle Pavla Šišky z oddělení poradenských služeb společnosti Deloitte bude s nástupem chytrých zařízení přítomnost zákazníka při každodenních nákupech nutná jen výjimečně. V současnosti ale stále ještě spotřebitelé hrají v maloobchodním procesu zásadní roli. Řada obchodníků se dokonce snaží zapojit své zákazníky i do samotného podnikání. Nechávají je spoluvytvářet design produktů a přicházet s inovacemi. Nejen že tak firmy snadno přicházejí k novým kreativním nápadům, ale zároveň získávají věrnější klienty. "Ve snaze více se zákazníkovi otevřít by jej měli pustit až do zasedačky představenstva," říká v rozhovoru Pavel Šiška

HN: Které trendy panují v současnosti na českém maloobchodním trhu?

Češi si stále více zvykají na on-line prodej. Nejsme sice na špici, ale pohybujeme se těsně pod evropským průměrem. U řady segmentů se ale ještě hledá optimální byznysmodel. Zatímco například internetový prodej elektroniky už je poměrně zaběhnutý, u e-shopů s potravinami bude ještě nějakou dobu trvat, než začnou skutečně vydělávat. Zároveň dochází ke zpomalení růstu v oblasti privátních značek, tedy levných výrobků pod značkou supermarketu, protože kupující vědí, že nakonec stejně dostanou slevu i u luxusních značek.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se