Tržby v maloobchodě bez aut v dubnu zpomalily meziroční růst na 4,9 procenta z březnového revidovaného růstu šest procent. Vyšší byl prodej zejména nepotravinářského zboží a pokračoval dlouhodobý trend růstu prodejů prostřednictvím internetu či zásilkové služby. Oznámil to v pondělí Český statistický úřad (ČSÚ).

Tržby za prodej pohonných hmot vzrostly meziročně o 8,8 procenta, za prodej nepotravinářského zboží o 6,7 procenta a potravin o 1,1 procenta.

Po očištění o kalendářní efekty byl růst ještě vyšší, dosáhl 5,7 procenta. "Očištění se týkalo zejména Velikonoc, které letos byly v březnu, zatímco v loňském roce připadly až do dubna," vysvětluje důvody rozdílu analytik Komerční banky Viktor Zeisel.

Lidé čím dál ochotně dávají peníze do vybavení domácností. "To je spojené s boomem realitního trhu. Po opadnutí obav z budoucnosti spotřebitelé zařizují či obnovují své byty a domy," říká analytik ČSOB Petr Dufek. 

Na nezájem zákazníků si nemohou stěžovat ani obchody s oblečením i obuví. Dobře jdou na odbyt i auta, která jsou ze základní statistiky vyčleněna. Meziroční nárůst prodejů automobilů přesáhl patnáct procent.

Obchodům s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci vzrostly tržby o 5,4 procenta. Více lidé utratili také za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží. Tržby za potraviny narostly o 1,1 procenta, tedy stále více, než jaká je aktuální míra inflace.  

Ekonomové se shodují, že solidní stav ekonomiky umožní vysoké prodeje i v následujících měsících.