V poslední době se v médiích začíná čím dál častěji vyskytovat sexy pojem fintech označující finanční technologické společnosti, které užívají software pro poskytování finančních služeb. Jakou hrozbu však fintech podniky představují pro banky? A dojde k souboji, nebo k uzavření manželství bank s fintechem v České republice? Na tyto a další otázky se snaží najít odpověď nová studie Fakulty financí a účetnictví (FFÚ) VŠE s názvem Retailová banka 2025: Mezigenerační střet nebo shoda?.

Banky v Česku jsou unikátní ve dvou oblastech − mají vysokou důvěru klientů a jsou nadprůměrně ziskové. Podle aktuální analýzy společnosti Capgemini vykazují banky v České republice 3. nejvyšší zákaznickou spokojenost na světě (na prvním místě je Kanada následovaná Nizozemskem). Studie FFÚ potvrdila vysokou důvěru a spokojenost s bankami u nás, a to napříč všemi generacemi.

Vysoká ziskovost bank v Česku je další fenomén, neboť jejich výnos na průměrný kapitál ke konci roku činil 17 %, což sice znamenalo meziroční pokles, avšak stále více než dvojnásobek oproti průměru bank ve světě. Abnormální ziskovost českého bankovního sektoru lze vysvětlit pomocí magického trojúhelníku: konzervativní klient (mající důvěru v banku), profesionální management (podporující inovace a zároveň nepodstupující nadměrná rizika) a osvícený regulátor (ČNB a ministerstvo financí nezatěžují bankovní trh "zbytečnými" regulacemi či daněmi).

Fintech společnosti na globální úrovni raketově rostou, investice do nich se za posledních pět let zdesetinásobily, a to až na 19 miliard dolarů v roce 2015. Nicméně v globálním měřítku tyto investice tvoří jen přibližně desetinu toho, co banky každoročně investují do svých IT systémů. Přesné statistiky o situaci v Česku bohužel k dispozici nejsou.

Fintech společnosti začínají obvykle s jedním produktem a přinášejí inovace ihned se svým vstupem na trh, čímž ohrožují postavení bank. Fintech konkurují bankám ve čtyřech základních produktech, kterými jsou platby, úvěry, správa účtů a investice. Fintech firmy jsou u nás stále v plenkách, avšak objevují se první dynamické vlaštovky v oblasti plateb, úvěrů (půjčování mezi lidmi, tedy peer-to-peer lending), finančních i crowdfundingových investic. I bankovní regulace navíc může podnítit konkurenci ze strany fintechu. Příkladem je směrnice Payment Services Directive 2, podle které by od ledna 2018 měly banky v EU zpřístupnit data o svých klientech novým certifikovaným subjektům. Směrnice tedy otevře bankovní data klienta třetím nebankovním stranám, což jsou potenciálně i fintech podniky.

Jaký vývoj lze tedy očekávat ve vztahu bank a fintech společností? Podle průzkumu provedeného v předmětné studii fintech společnosti u nás banky nepřeválcují. Banky se ale budou muset adaptovat ve třech hlavních oblastech: budou muset transformovat pobočky, zefektivnit využití technologií a přilákat talentované pracovníky. Předpokládám také, že v budoucnu dojde spíše ke spolupráci bank a fintechu než k jejich souboji. Banka jako bohatá nevěsta a fintech jako dynamický ženich. No nebylo by to harmonické manželství?

Související
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Zadejte Vaši e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily na stránkách Hospodářských novin. Těšit se můžete na komentáře Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje šéfeditor iHNed.cz Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru