Ministerstvo financí plánuje příští rok spustit v souvislosti s elektronickou evidencí tržeb účtenkovou loterii. Ta má lidi přimět k tomu, aby při placení za zboží a služby požadovali od podnikatelů účtenku z pokladny. Na úterní tiskové konferenci to uvedl ministr financí Andrej Babiš (ANO). Jeho náměstkyně Alena Schillerová upřesnila, že by úřad loterii chtěl spustit od března 2017. Účtenkové loterie se lidé zpravidla účastní na základě zaslání účtenky nebo údaje povinně uváděného na účtence.

"Příští rok bychom chtěli zavést účtenkovou loterii, lidé o to mají zájem a myslím si, že to může mít úspěch," uvedl Babiš. "Hodnotíme parametry pro přijetí herního plánu a plánujeme, že bychom ji spustili k 1. březnu 2017, tedy se spuštěním druhé fáze elektronické evidence tržeb," doplnila Schillerová.

Účtenkovou loterii zavedlo dříve například Chorvatsko, Slovensko nebo Slovinsko. Cílem je motivovat zákazníky, aby si brali od podnikatelů pokladní doklad. Hlavní odměnou v těchto zemích byla většinou peněžitá výhra, možné je získat i věcné ceny. Přesné parametry případné loterie v ČR nejsou zatím známé.

28 milionů pro kampaň na podporu EET

Mimo to ministerstvo financí během pár dnů spustí masivní reklamní kampaň na podporu elektronické evidence tržeb (EET). Náklady mají přesáhnout 28 milionů korun.

"Informační kampaň bude zaměřená na širokou veřejnost, jak pro běžné lidi, tak pro podnikatele. Bude to on-line, televize, tisk i rádio. Přes léto bude sice utlumena, ale od září se zase rozjede a potrvá do listopadu," uvedl šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček.

Jedním z hlavních hesel kampaně bude slogan "Férově pro všechny". Cílem je podle ministra financí Andreje Babiše přesvědčit lidi, že z EET plyne lepší výběr daní, který se projeví například na platech učitelů nebo vojáků.

"Je to už v šestnácti zemích Evropské unie. Přínos bude 18 miliard korun ročně. Příští rok chceme navíc začít účtenkovou loterii, aby lidé neměli pocit, že si musí brát účtenku povinně," řekl Babiš.

Jeho ministerstvo si také nechalo udělat průzkum u společnosti STEM, který měl ukázat, jak lidé nadcházející daňovou povinnost pro obchodníky vnímají. Podle zjištěných výsledků se elektronická evidence těší oblibě nejen u voličů koaličních stran, ale i u klasických kritiků, jako jsou ODS nebo TOP 09.

Je ale pravda, že zatímco mezi voliči ANO nebo ČSSD dosahuje podpora EET kolem 80 procent, u voličů opozice je to polovina. "Výzkum jsme provedli v polovině května. Údaje jsou tak velmi čerstvé. Tázali jsme se souboru šesti tisíc respondentů, což umožňuje solidní posouzení situace," uvedl Jan Hartl z agentury STEM. Doplnil také, že na slosování stvrzenek už se podle průzkumu těší tři čtvrtiny lidí.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Dvě třetiny populace údajně věří v lepší výběr daní od obchodníků, ve víře v dobrou morálku obchodníků je to padesát na padesát. 

Ministr Babiš zároveň poděkoval obchodníkům za odevzdaná kontrolní hlášení a omluvil se těm nejmenším živnostníkům. "Chtěl bych poděkovat všem, kteří s pochopením akceptovali kontrolní hlášení. Jak se bavím s firmami a získávám informace, zjišťuji, že u malých a středních firem jsou ty náklady akceptovatelné, problém je to asi u těch nejmenších a jsme otevřeni debatě," řekl Babiš. 

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru