Jen zlomek českých podniků využívá k ochraně svých nápadů patenty. V oblasti ochrany průmyslového vlastnictví tak patří Česko mezi podprůměrné země podobně třeba jako Polsko nebo Slovensko. "Například v roce 2014 podali naši přihlašovatelé 189 mezinárodních přihlášek, srovnatelné Rakousko 1387 nebo Finsko 1815," říká Josef Dvornák, ředitel kanceláře Úřadu průmyslového vlastnictví.

Podle podnikatelských svazů je to tím, že tuzemské firmy toho o patentování stále moc nevědí a jejich manažeři si neumí spočítat příjmy z prodaných licencí. "Že se jedná o mnohdy fatální chybu v jejich podnikání, zjišťují až zpětně, mnohdy když už je pozdě," říká patentový zástupce Petr Novotný.

Dalším důvodem je i to, že podniky vnímají patentovou ochranu jako únik informací a nedůvěřují jí. Při udělení patentu totiž zveřejňuje firma své know-how světu, a tím může dát návod konkurenci. "Mnoho firem, zejména malých a středních podniků, rovněž není natolik kapitálově silných, aby mohly vstupovat do právních sporů a své know-how chránit, proto ani patenty nevyužívají," říká Pavel Bartoš z Hospodářské komory.

Užitný vzor místo patentu

K ochraně svého technického řešení mohou firmy využít buď patent, nebo užitný vzor. Častěji volí druhou variantu, protože je jednodušší, rychlejší a také levnější. Zatímco vynálezů přihlásili Češi loni 952, užitných vzorů bylo 1446. Přitom v sousedním Rakousku byl poměr opačný s více přihlášenými patenty.

Dostupnější ochrana užitným vzorem totiž přináší více rizik a to si zahraniční firmy uvědomují. Základním rozdílem je, že udělení patentu předchází úřední průzkum. Posuzuje se novost řešení, vynálezecká činnost a průmyslová využitelnost. Naopak u užitného vzoru se nic podobného nezjišťuje a úřad jej rovnou zaregistruje.

"Může tak dojít k tomu, že je udělena ochrana i na řešení, které není nové a jež si registraci své ochrany nezaslouží," vysvětluje patentový zástupce Novotný. Pokud by se vlastník vzoru dostal později do sporu třeba kvůli neoprávněné výrobě a porušování práv, může o vzor dokonce přijít, jestliže se ukáže, že při registraci nesplňoval požadavky novosti. A to je riziko pro smlouvy s obchodními partnery.

Zbývá vám ještě 70 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se