V některém z on-line supermarketů někdy nakoupilo 19 procent Čechů. Dvě procenta českých zákazníků kupují potraviny přes internet pravidelně. Ve velkých městech tak činí alespoň občas pětina lidí. Od nákupu potravin on-line lidi nejvíce odrazuje cena za dopravu, největší výhodu spatřují v pohodlí. Vyplývá to z průzkumu KPMG Nákupní zvyklosti v ČR.

Pro třetinu nakupujících je u potravin rozhodující cena, jejich počet se ale snižuje. Stále častěji se lidé řídí složením potravin - to jako hlavní kritérium uvádí 18 procent kupujících, nejvíce za poslední čtyři roky. Téměř 90 procent Čechů sleduje alespoň částečně původ potravin, které kupují. Roste obliba potravin pocházejících ze zemí EU, preferuje je téměř desetina respondentů.

Mladí Češi mají zboží pocházející z EU výrazně radši než starší generace. Zatímco potravinám s původem v EU dává přednost pětina Čechů mezi 15 a 24 lety, v kategorii 55 až 64 let jsou to dvě procenta. Muži jsou k původu potravin o něco lhostejnější než ženy.

Na nákup si 71 procent zákazníků píše seznam. Velká část z nich však nakupuje nad jeho rámec; v průzkumu to uvedlo 66 procent z těch, kteří nákupní seznamy využívají. Šest z deseti Čechů si už někdy koupilo prošlé nebo zkažené potraviny. Polovina z nich je ale nechodí reklamovat.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Nejznámější značkou českých potravin je Madeta, vybaví si ji na prvním místě 18 procent lidí. Každého desátého napadne Olma nebo Hamé. Pořadí na prvních třech místech se nezměnilo od roku 2014. "Za zajímavé zjištění považuji umístění značky Klasa na šestém místě mezi českými výrobci potravin, přestože o výrobce nejde. Důraz na český původ potravin je u nakupujících silný napříč generacemi," uvedl partner KPMG ČR Karel Růžička, jenž je odpovědný za sektor potravinářství a nápojářství.