V České republice dostanou nový software do motorů, kterých se týká známá aféra Dieselgate, nejprve majitelé aut značek Volkswagen, Seat a Audi. Konkrétně půjde o Volkswageny Amarok, Volkswageny Golf, vozy Audi A4, A5, Q5 a Seaty Exeo. Vždy jde o vznětové motory EA 189 TDI se zdvihovým objemem válců dva litry. Motory byly vyrobeny tak, aby vyhovovaly dřívější emisní normě Euro 5.

"Akce bude zahájena v pondělí 16. května," informoval HN Jan Klíma, mluvčí společnosti Porsche Česká republika. Ta právě vozy značek Volkswagen, Audi a Seat na naše území dováží.

"Pro typ motoru ve zmíněných vozech je plánována změna softwaru. Po schválení příslušnými homologačními úřady budou následovat další koncernové modely," dodal Klíma.

Celkový počet dotčených vozidel značek Volkswagen, Audi a Seat na českém trhu je přibližně 58 tisíc.

Majitelé dotčených vozidel budou nyní ve spolupráci s Ministerstvem dopravy ČR postupně oslovováni dopisy s návodem, jak postupovat, aby pro ně servisní akce proběhla co nejjednodušeji a nejkomfortněji.

"Technicky je to tak, že Centrum služeb pro silniční dopravu, což je státní příspěvková organizace ministerstva dopravy, pošle majiteli dopis. Přílohou tohoto dopisu je vysvětlení od zastoupení té které konkrétní značky, v němž se popisuje důvod návštěvy servisu a také to, jak se má dotyčný objednat," uvedl Klíma.

Tento způsob je nutný kvůli tomu, že pouze zmíněné centrum služeb má patřičné identifikační číslo vozu spojené s konkrétní adresou vlastníka.

Servisní úkon bude v závislosti na modelu vozidla trvat od 30 do 60 minut a zákazníka nebude nic stát. Ti naopak budou moci využít tuto návštěvu pro provedení předepsané prohlídky nebo nějakou jinou opravu. Účast na akci je ale dobrovolná.

Autorizované servisy zatím postup opravy neznají. "Předpokládám ale, že dostaneme manuál elektronickou formou," sdělil vysoce postavený manažer jednoho z velkých pražských dealerství značky Volkswagen.

Volkswagen již dříve oznámil, že v rámci technických opatření dostanou motory 1.2 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI aktualizované softwary pro řídicí jednotku. U motoru EA 189 1,6 litru bude navíc před senzor hmotnosti vzduchu do sacího potrubí dodatečně namontován usměrňovač proudění vzduchu.

"Cílem těchto technických opatření je, aby po jejich implementaci zůstala spotřeba paliva, výkonové parametry i hodnoty emisí CO2 beze změny," dodává Klíma.

Škoda rovněž připravuje obdobnou akci. "Nebudeme však hned v první vlně," informoval mluvčí tuzemské prodejní organizace Vítězslav Pelc. Podle něho bude opatření koordinováno s ostatními značkami koncernu.

"Je nezbytné připravit velké množství různých provedení softwaru, která jsou nyní koordinovaně a postupně zpracovávána, informoval Pelc. Podle něho je třeba si uvědomit, že problém se týká různých typů vozů, tří různých motorizací s řadou výkonových verzí a několika typů automatických i manuálních převodovek.

Svolávací akce je důsledek zjištění americké agentury pro ochranu životního prostředí (EPA). Ta loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570 000 vozů.

Po celém světě se skandál týká zhruba jedenácti milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto. Analytik Marc-Rene Tonn ze společnosti Warburg Research odhaduje přímé náklady Volkswagenu na skandál na 32,3 miliardy dolarů (přes 770 miliard korun).

Svolávací akce měla původně začít již v březnu.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Problém s podváděním při měření emisí se začíná týkat čím dál většího množství aut a značek. Například německý ministr dopravy Alexander Dobrindt předvolal domácí automobilku Opel před vyšetřovací komisi kvůli zprávám médií o možných manipulacích s emisemi.

Německý časopis Der Spiegel totiž uvedl, že automobily Opel Astra jsou vybaveny softwarem, který vypíná systém pro regulaci emisí, pokud se vnější teplota nachází pod 17 stupni Celsia nebo pokud vůz zrychluje. Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH) podle agentury DPA tvrdí, že měření emisí u jednoho z vozů Astra ve skutečném provozu přineslo "alarmující hodnoty".