Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil tendr Královéhradeckého kraje na autobusové dopravce za 5,6 miliardy korun bez DPH. Kraj s nepravomocným rozhodnutím nesouhlasí a hodlá proti němu podat rozklad k předsedovi ÚOHS, řekla v úterý mluvčí kraje Martina Götzová. Kraj podle antimonopolního úřadu porušil zákon o veřejných zakázkách několika netransparentními a diskriminačními požadavky v zadávacích podmínkách.

"Uvedená pochybení zadavatele mohla mít podstatný vliv na výběr nejvhodnější nabídky, a ÚOHS proto přistoupil k nápravnému opatření v podobě zrušení celého zadávacího řízení," uvedl ve vyjádření mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Zadávací podmínky tendru, který měl vybrat dopravce pro léta 2017 až 2026, kritizují autobusové odbory. Námitky proti tendru podaly i některé dopravní společnosti.

Odbory, podle nichž tendr neřešil růst platů řidičů, rozhodnutí antimonopolního úřadu přivítaly. "Potvrdilo se, že jsme při kritice tendru měli pravdu. Zadávací řízení bylo připravené diletantsky a byl to paskvil, který by znamenal pro řidiče jen bídu a utrpení," řekl odborový předák ve společnosti BUSline Jiří Kuchynka. Nová soutěž by podle něj měla být vypsána podle jednotné metodiky zadávání autobusových tendrů v celé ČR. Hradecký tendr byl podle odborů vypsán chybně, například ve věci poplatků za vjezd na autobusová nádraží nebo v požadavku na stáří autobusů.

Kraj tvrdí, že tendr připravil zodpovědně a se všemi náležitostmi. "Kraj jako řádný hospodář nezanedbal ani nepodcenil žádnou z dílčích složek zakázky. S rozhodnutím se neztotožňujeme a využijeme našich zákonných obranných prostředků," uvedl náměstek hejtmana odpovědný za dopravu Karel Janeček (ČSSD). Kraj podle něj zároveň pracuje na provizorním zajištění autobusové dopravy od roku 2017.

Rozhodnutí antimonopolního úřadu kraj nyní ve spolupráci s právníky analyzuje. "Rozhodnutí je popsáno na 80 stránkách, je velmi obsáhlé a my ho musíme podrobně prostudovat. Nyní nám běží patnáctidenní lhůta pro podání právního rozkladu k rukám předsedy ÚOHS," uvedl Janeček.

Už nyní je však podle kraje jasné, že termín 31. července 2016 jako nejzazší datum pro uzavření smluv s vítězi se nestihne dodržet. Pokud by byl tendr zrušen, mohl by kraj firmy pro zajištění autobusové dopravy od 1. ledna 2017 dočasně vybrat zjednodušenou soutěží, takzvaným jednacím řízením bez uveřejnění. Prodloužit smlouvy nynějším dopravcům není podle kraje možné.

Antimonopolní úřad již začátkem dubna tendr předběžným opatřením zastavil, čímž kraji znemožnil otevření obálek s nabídkami, které bylo naplánováno na 5. dubna. Kraj rozhodnutí úřadu o zastavení tendru označil za nezákonné a podal proti němu rozklad. Tendr nabral velké zpoždění. Kraj soutěž vypsal loni 17. září. Obálky s nabídkami se měly původně otevírat již 8. prosince. Termín pak byl po kritice odborů a kvůli změnám v zadávací dokumentaci posouván.

Krajem dotovanou autobusovou dopravu zajišťuje 14 autobusových dopravců. Nejvíce pro kraj jezdí firmy Arriva Východní Čechy Chrudim, BusLine a CDS Náchod. V nynější nepravomocně zrušené soutěži je kraj rozdělen na osm oblastí. Teoreticky by tak dopravu mohlo zajišťovat až osm firem, nebo také jen jedna.