Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries čelí od úterý návrhu na insolvenci, který podala firma Aero Vodochody Aerospace. Vyplynulo to z insolvenčního rejstříku. Podle České televize dluhy společnosti převyšují 400 milionů korun. Aircraft Industries se potýká s problémy kvůli nedostatku zakázek.

Generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková vyjádření k situaci slíbila odpoledne. Předseda podnikových odborů a člen dozorčí rady společnosti Josef Mikula řekl, že o insolvenčním návrhu ví.

"Situace se řeší. Obavy jsou na místě v podobném případě vždy," uvedl Mikula.

"Aircraft Industries v současnosti dluží Aeru 38,3 milionu korun za podvozky pro letoun L-410," řekla mluvčí Aera Vodochody Tereza Vrublová.

Aero Vodochody se v prosinci se společností dohodlo na splátkovém kalendáři, ten ale podle Vrublové Aircraft Industries neplní. "Ačkoliv se Aero snažilo vést s Aircraft Industries jednání o řešení situace, akcionáři společnosti jednání odmítli," uvedla mluvčí.

Zhruba 350 zaměstnanců je od loňského prosince na nucené dovolené. Společnost jim platí 60 procent mzdy. "Stav lidí, kteří chodí do práce, je stabilní. Momentálně k 10.30 je tady 623 osob z necelé tisícovky," řekl odborář. Podle něj někteří lidé sice dávají výpovědi, to se ale prý děje i při běžné situaci v podniku.

Aircraft Industries doplácí na problémy v Rusku, kam posílá většinu svých strojů. Letadla z Kunovic ale na ruském trhu výrazně podražila kvůli propadu hodnoty rublu vůči dolaru. Propad prodeje kunovické společnosti je výrazný. V roce 2013 prodala 20 letadel, a to převážně do Ruska. V roce 2014 prodala letadel 16, z toho do Ruska sedm.

Loni byla podle Mikuly prodána pouze čtyři letadla a letos pouhá dvě. Podle internetových stránek Aircraft Industries loni mířila tři letadla do Bangladéše a jedno do Alžírska a letos dvě do Ruska. Podle Mikuly jsou ale rozjednány další kontrakty a situace by se měla zlepšovat. Firma usiluje o průnik na další trhy, například do Indie.

Nedávno podepsala memorandum o dodávkách 20 letadel do Číny, ještě letos by jich tam měla prodat pět. Podmínkou je ale schválení certifikátů letadla L-410 čínským úřadem civilního letectví.

Nové zákazníky společnost hledá také v západní Evropě s pomocí bývalého majitele cestovní kanceláře a senátora Václava Fischera, který nyní podniká v Německu.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

V Rusku se mluví o tom, že by se výroba L-410 mohla přenést do této země, odkud jsou i majitelé Aircraft Industries, průmyslový holding UGMK. Část letounů by se měla vyrábět už napřesrok.

Šéf uralského koncernu řekl, že stroje vyráběné v Rusku by měly být určeny pro trh v Rusku a v sousedních státech.

Výrobu letadel na jihovýchodě Moravy to ovšem podle kunovické firmy nijak neovlivní, bude pokrývat hlavně trhy v Asii, Africe a v Americe.

Podle Aera Vodochody současný stav ohrožuje jeden z nejvýznamnějších produktů českého leteckého průmyslu a vedení Aircraft Industries to nehodlá nebo neumí vyřešit. Zprávy z ruského tisku o zahájení výroby L-410 v Rusku jsou podle mluvčí znepokojující.

"Aero je připravené podílet se na jakémkoliv smysluplném postupu, který zachová výrobu v Kunovicích. Není pro nás přitom podstatné, kdo ji bude realizovat. V současné době je nutné začít situaci nějak řešit. Máme obavu, že nečinnost by nutně vedla ke konci celého projektu L-410," uvádí Aero Vodochody ve vyjádření na webových stránkách.

Aircraft Industries v roce 2014 utržila za vlastní výrobky a služby a za prodej zboží asi 1,8 miliardy korun, zisk činil 91,2 milionu korun.

V roce 2013 tržby činily téměř 2,1 miliardy a zisk 154,4 milionu korun. Loňské výsledky hospodaření společnosti ještě známy nejsou.