Německo bude dotovat nákup aut s elektrickým pohonem. Při nákupu nového čistě elektrického vozu dá řidiči prémii 4000 eur (108 000 korun), při nákupu hybridního auta 3000 eur (81 000 korun). Dohodli se na tom členové vlády se zástupci automobilového průmyslu, informoval ve středu ministr financí Wolfgang Schäuble. O náklady na nákupní prémie se podělí stát a automobilky.

První prémie se začnou vyplácet už v květnu, uvedl Schäuble. "Pokud ji chcete, kupujte rychle," řekl ministr s tím, že vyplácet se příspěvek bude jen do roku 2019. Vyhrazený rozpočet na prémie ve výši 1,2 miliardy eur (32,4 miliardy korun) se podle něj ale vyčerpá mnohem dříve.

Pekingskému autosalonu vládne elektřina. Velké značky představují hybridy i elektromobily - čtěte ZDE

Polovinu z částky na podporu elektromobility uhradí automobilky a druhou polovinu stát. Nárok na prémii budou mít ale pouze lidé, kteří si zakoupí vůz, jehož cena v základní výbavě nepřekročí 60 000 eur (1,6 milionu korun).

Podpory se tedy dočkají spíše menší elektromobily, jakými jsou například Volkswagen e-Golf či BMW i3, které stojí oba kolem 35 000 eur (946 000 korun). Nejlevnější model vozu s elektrickým pohonem Mitsubishi i-MiEV stojí 23 790 eur (643 000 korun), nejdražší Tesla Model S P90D 121 000 eur (3,3 miliony korun).

Podle ministra dopravy Alexandera Dobrindta by podpora měla stačit na nákup 400 000 vozů. Prémii podle Schäubleho ale dostanou jen zákazníci automobilek, které do fondu elektromobility přispějí. Zatím se k tomu zavázaly firmy Daimler, Volkswagen a BMW, uvedl ministr.

Kabinet přijal nákupní prémie, aby motivoval více Němců k nákupu vozu na elektrický pohon. Vláda se tak chce přiblížit splnění svého cíle, že by v roce 2020 mělo jezdit po německých silnicích milion elektrických aut. V současnosti je k tomuto cíli daleko - čistě elektrických osobních vozů je registrováno 25 000, hybridních osobních aut 130 000.

Nákupní prémie mají mnoho kritiků mezi poslanci vládních stran. Poslanci se domnívají, že vhodnější opatření by bylo investovat víc peněz do rozšíření nabíjecích stanic. Těch je zatím nedostatek a jejich chybějící infrastruktura je jedním z důvodů, proč lidé elektrické vozy nechtějí. Vláda zatím na výstavbu nabíjecích stanic uvolnila 300 milionů eur (8,1 miliardy korun).

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Kritika zaznívá i vůči samotnému principu nákupních prémií. Část poslanců upozorňuje na to, že elektrické auto si mohou dovolit jen bohatší lidé, protože jeho cena je výrazně vyšší než u dieselového nebo benzinového modelu. Peníze na prémie přitom půjdou i z daní chudších obyvatel.

Podle některých kritiků také nemusí rozvoj vozů s elektrickým pohonem přispět k omezení emisí oxidu uhličitého (CO2), které si od něj Německo slibuje. Studie Frauenhoferova institutu pro ministerstvo dopravy loni ukázala, že při výrobě elektromobilu vzniká o 60 procent víc emisí CO2 než při výrobě klasického auta a rozdíl se vyrovná až po ujetí 100 000 kilometrů.