Dva vedoucí představitelé japonské automobilky Mitsubishi Motors hodlají odstoupit z funkcí kvůli skandálu kolem manipulací s údaji o spotřebě pohonných hmot. Informovala o tom ve středu podle agentury Reuters japonská média. Americké úřady nyní požadují, aby Mitsubishi provedla nové testy spotřeby u automobilů, které prodává ve Spojených státech. Mitsubishi ve středu ohlásila mírný nárůst celoročního provozního zisku, kvůli nejistotě kolem skandálu však nezveřejnila výhled pro další období.

Předseda správní rady a generální ředitel automobilky Osamu Masuko již podle deníku Jomiuri o svém záměru rezignovat informoval některé obchodní partnery. List Mainiči uvedl, že odstoupit z funkce se rozhodl rovněž prezident a provozní ředitel podniku Tecuró Aikawa.

Automobilka minulý týden přiznala, že její zaměstnanci manipulovali u některých modelů s testy spotřeby paliva. V úterý pak oznámila, že metody testování spotřeby odporující japonským předpisům používala již od roku 1991. Dodala, že k vyšetření celé záležitosti se rozhodla vytvořit zvláštní komisi, která by měla během tří měsíců předložit zprávu. Podle médií se očekává, že Masuko a Aikawa rezignují po zveřejnění této zprávy.

O skandál se již minulý týden začaly zajímat úřady ve Spojených státech. Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v noci na středu oznámila, že nařídila automobilce Mitsubishi, aby poskytla dodatečné informace o vozech prodávaných v USA a provedla u nich nové testy.

Automobilka Mitsubishi ve středu také oznámila, že její provozní zisk v uplynulém finančním roce stoupl zhruba o dvě procenta na 138 miliard jenů (téměř 30 miliard korun). Zisk tak překonal očekávání analytiků, kteří jej odhadovali na necelých 130 miliard jenů. Tržby se ve finančním roce končícím 31. března zvýšily o čtyři procenta na 2,27 bilionu jenů. Firma kvůli nejistotě kolem skandálu nezveřejnila výhled pro nový finanční rok, který je obvykle součástí jejích celoročních výsledků.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Rostou obavy, že Mitsubishi bude kvůli skandálu čelit vysokým nákladům na odškodnění a pokuty. Japonský ministr dopravy Keiiči Išii automobilku již minulý týden vyzval, aby zvážila možnost zpětného odkupu problémových vozů. Cena akcií společnosti Mitsubishi se ve středu na tokijské burze snížila o další tři procenta. Od vypuknutí skandálu již tržní hodnota automobilky klesla o více než polovinu.

Skandál Mitsubishi přišel v době, kdy je automobilový průmysl pod drobnohledem úřadů kvůli emisní aféře německé automobilky Volkswagen. Ta loni přiznala, že do vozů s naftovými motory instalovala software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Po celém světě se tato aféra týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.