Vysokorychlostní internet se brzy přesune na paluby letadel. Lidé budou moci využít služeb, jako je hudba nebo video v HD rozlišení, díky inženýrům ze společnosti Honeywell. Na novince se podíleli i pracovníci z brněnské pobočky firmy. Na palubách letadel by mohl být systém už letos. Nejdál je v tomto směru letecká společnost Air Canada s letadly Bombardier. Cena je v desítkách tisíc amerických dolarů na jedno letadlo.

Lidé dnes v letadlech mají sice možnost se na internet připojit, rychlost transferu dat je ale na úrovni připojení, které měli v domácnostech před deseti lety. Nový systém JetWave od Honeywellu na straně downloadu dosahuje až 50 megabitů za sekundu.

Systém komunikuje přes anténu umístěnou na horní části trupu letadla se satelitní sítí Global Xpress od společnosti Inmarsat. Získal už certifikaci Amerického úřadu pro letectví. Podle inženýra Jiřího Nykodýma systém mohou teoreticky využívat všechna letadla, satelitní síť v tomto směru nemá limity. Cestující budou mít na palubě přístup k vysokorychlostní bezdrátové síti. Mohou zůstat připojeni k internetu, kontrolovat e-maily nebo sledovat videa během mezikontinentálních letů.

Na programu JetWave se v Brně podílelo za tři roky vývoje až 30 inženýrů. Odborníci musí dosáhnout toho, aby byl systém absolutně bezpečný. Brněnský tým proto vyvinul téměř stovku řídících systémů, které sloužily k vývoji, integraci a ověření funkcí výsledného systému, a to jak při laboratorním provozu, tak při testování v leteckém provozu.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

"Vlastní hardwarové komponenty našich návrhů byly vyrobeny českými firmami a jejich sestava, integrace a validace proběhly v našem centru v Brně. Jedná se o desítky návrhů a více než 100 000 realizačních hodin," uvedl Nykodým.

Skupina Honeywell dodává komponenty pro letectví, automobilový průmysl, automatizaci a řízení pro domácnosti i průmysl. Honeywell je také výrobcem speciálních materiálů, které jsou využívány v telekomunikacích a elektronickém průmyslu, v automobilovém průmyslu, zařízení pro řízení klimatu, ve stavebnictví, v průmyslu obalů a barev, ale také v zemědělství a farmaceutickém průmyslu. V ČR má dvě výrobní základny - v Brně a Olomouci, a obchodní zastoupení v Praze. Dohromady pro firmu pracuje v Česku přes čtyři tisíce lidí. Globální výzkumná centra HTS sídlí v České republice, Indii a Číně.