Nizozemský výrobce elektroniky, osvětlení a zdravotnického vybavení Philips zřejmě spíš umístí akcie své divize osvětlení na trhu, než aby usiloval o její přímý prodej. Firma to v pondělí oznámila souběžně s výsledky za první čtvrtletí.

Divize je největším výrobcem osvětlení na světě. Její hodnota se odhaduje na zhruba pět miliard eur (135,2 miliardy korun).

Plány na oddělení divize od zbytku firmy oznámil generální ředitel Philipsu Frans van Houten před dvěma lety. Řekl tehdy, že podnik se bude více zaměřovat na zdravotnické technologie. Společnost se od té doby připravovala jak na přímý prodej, tak na umístění akcií na trh, podle toho, co by pro akcionáře bylo výhodnější. Proces trvá už skoro dva roky.

"Se zlepšováním nálady na akciových trzích ve srovnání s prvními dvěma měsíci roku vypadá (primární emise akcií) IPO jako stále pravděpodobnější výsledek," uvedla v pondělí firma. Informace o rozhodnutí prý poskytne brzy.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Philips v pondělí zároveň oznámil, že čistý zisk mu v prvním čtvrtletí klesl o 63 procent na 37 milionů eur (jedna miliarda korun). Poškodily jej především daňové náklady spojené s oddělením divize. Zisk před splátkou úroků, zdaněním a amortizací (EBITA) ale vzrostl o 26 procent na 290 milionů eur. Analytici oslovení agenturou Reuters očekávali výsledek 257 milionů eur. Tržby skupiny se zvýšily o tři procenta na 5,5 miliardy eur.

Výroba žárovek a lamp byla jednou z prvních výrobních činností skupiny, která byla založena v roce 1891. Divize osvětlení se na celkovém zisku skupiny nyní podílí zhruba ze sedmi procent.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru