Odbory ve Škodě Auto vyjednaly rekordní růst mezd, celkově při započítání různých složek průměrně o 11,2 procenta. Mzdová dohoda byla uzavřena do 31. března 2018, uvedl ve středu předseda odborů Jaroslav Povšík v týdeníku Škodovácký odborář. Firmu by to podle něj mělo na personálních nákladech stát 2,6 miliardy korun. Jednání mezi podnikem a odbory dlouho nevedla k výsledku a odboráři začali připravovat stávku.

S platností od 1. dubna 2016 budou zvýšeny současné mzdové tarify o 3,5 procenta. Do 1. ledna 2017 se tarify a na ně navázané složky mzdy zvýší o další tři procenta. Jednorázová platba ve výši 4000 Kč bude vyplacena v roce 2016 i 2017 v květnu společně se mzdou za duben. V nejběžnější mzdové třídě I půjde podle Povšíka o nárůst průměrně o 12,5 procenta. "Chceme oceňovat práci zaměstnanců a zároveň najít vyváženost pro stabilitu podniku. V rámci jednání byla snaha vybalancovat to na hranu možného pro optimální výsledek jak z pohledu zaměstnanců, tak i firmy," řekl již dříve člen představenstva Bohdan Wojnar. Mluvčí Škody Auto Jozef Baláž ve středu uvedl, že vyjednávací tým podniku vedl právě Wojnar.

Rekordní bude podle Povšíka již květnová výplata za duben. Její součástí bude variabilní bonus s vypočtenou částkou 28 520 korun, kterou se odborům podařilo v rámci vyjednávání zaokrouhlit na sumu 30 000 korun. K tomu také zaměstnanci dostanou mimořádnou prémii 4000 Kč. Celkem tedy 34 000 korun navíc k běžné výplatě, uvedl týdeník Škodovácký odborář. Od 1. dubna 2016 se rovněž zvyšuje prémie ze 700 na 800 korun při směně v noci z pátku na sobotu a z 800 na 900 korun v sobotu dopoledne, tedy o 100 korun za odpracovanou směnu flexikonta. Tuto částku dostávají zaměstnanci vždy v běžné mzdě spolu s dalšími příplatky.

Do kolektivního vyjednávání odboráři vstupovali s požadavkem osmiprocentního růstu za 12 měsíců, poslední nabídka Škodovky činila růst mezd ve dvou letech: od dubna 2016 měl vzrůst tarif o 3,5 procenta a od ledna 2017 měl růst o dalších 2,5 procenta. Původní nabídka firmy přitom byla dvakrát 2,5 procenta.

Automobilka Škoda Auto je motorem českého exportu a jedním z nejvýznamnějších investorů a zaměstnavatelů v ČR. Výrobní základna v podobě tří tradičních českých závodů společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí je rozšířena o další kapacity koncernu v Číně, Indii, v Rusku a na Slovensku. Montážní závody má i na Ukrajině a v Kazachstánu.

Loni firma zvýšila zisk o 6,5 procenta na rekordních 708 milionů eur, tedy v přepočtu asi 19,1 miliardy korun. Tržby byly rovněž nejvyšší v historii, když stouply o 6,2 procenta na 12,49 miliardy eur, což je zhruba 338 miliard korun. Automobilka loni dodala zákazníkům rekordních 1,055 500 vozů, meziročně o 1,8 procenta více. Letos chce Škoda Auto přijmout 2000 nových zaměstnanců. Průměrná mzda v dělnické profesi činí přibližně 36 000 korun. V současnosti Škoda Auto zaměstnává v českých závodech zhruba 27 000 lidí, z toho 2000 cizinců.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru