Prodej osobních automobilů značky Volkswagen se v prvním čtvrtletí meziročně snížil o 1,3 procenta na 1,46 milionu aut. K poklesu odbytu hlavní značky největší evropské automobilky přispěla nižší poptávka v Evropě či v Severní a Jižní Americe. Oproti tomu odbyt na největším trhu v Číně stoupl, uvedla v pátečním sdělení automobilka, která se potýká s následky rozsáhlého skandálu s měřením emisí.

V Evropě dodal Volkswagen zákazníkům v prvním čtvrtletí o 0,2 procenta méně aut této značky než před rokem. V západní Evropě mu odbyt klesl o 0,5 procenta, a na domácím trhu v Německu dokonce o 3,8 procenta. Ve střední a východní Evropě sice dodávky za čtvrtletí vzrostly, v Rusku, které je v hospodářské recesi, klesl prodej o 12,5 procenta. Podle zprávy Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) se tržní podíl Volkswagenu v Evropě propadl na 23,4 procenta. To představuje nejhorší výsledek automobilky za posledních pět let. V loňském roce byl podíl VW o jeden procentní bod vyšší.

Ve Spojených státech, kde se emisní skandál loni na podzim rozhořel, dodala automobilka ve čtvrtletí o 12,5 procenta méně volkswagenů než před rokem. V celé Severní Americe se odbyt od ledna do března snížil o 6,5 procenta.

Naopak dodávky v Číně, která je největším automobilovým trhem světa, stouply o 6,5 procenta na 722 800 vozů. Značka zde tak zaznamenala vůbec nejlepší výsledek za první čtvrtletí od chvíle, kdy před více než 30 lety vstoupila na čínský trh.

V samotném březnu dodala automobilka zákazníkům po celém světě 543 700 volkswagenů, tedy o 2,7 procenta méně než před rokem. Ve srovnání s propadem o 4,7 procenta v předešlém měsíci ale pokles zpomalil.

V EU se v březnu prodalo 1,7 milionu aut, Škodovek o osm procent víc

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v březnu zvýšil meziročně o šest procent zhruba na 1,7 milionu vozidel. Odbyt se tak přiblížil hodnotám z března 2007, tedy krátce předtím, než automobilový průmysl zasáhla finanční krize, uvedlo v pátek Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Automobilový trh v unijní osmadvacítce rostl v březnu již 31. měsíc v řadě. Počet nově registrovaných osobních aut se zvýšil i za celé první čtvrtletí. V celé EU bylo od ledna do března nově zaregistrováno 3,819 milionu osobních aut, o 8,2 procenta více než před rokem. Z velkých trhů zaznamenala největší nárůst Itálie, následovaná Francií. V Německu, které má největší automobilový trh v Evropě, se ale odbyt nepatrně snížil.

Letošní březen měl kvůli velikonočním svátkům méně pracovních dní než loni, kdy Velikonoce připadly na duben. Konkurentům Volkswagenu na trhu v unijních zemích, tedy značkám Peugeot, Ford a Opel/Vauxhall z koncernu General Motors ale odbyt v březnu rostl. O osm procent na 65 037 osobních aut zvýšila v březnu odbyt Škoda Auto z koncernu Volkswagen.

Škodovce se v prvním čtvrtletí dařilo i celosvětově, když zaznamenala nejlepší prodejní výsledky v historii firmy. Zákazníkům dodala 276 tisíc vozů, což je meziročně o 4,3 procenta více.