České dráhy plánují koupit vlaky za více než deset miliard korun. Společnost vypsala trojici výběrových řízení na dodávku elektrických a dieselových jednotek, které potřebuje pro výběrová řízení na provoz železnic plánovaných ministerstvem dopravy. Jednou z trojice soutěží je dodávka vagonů pro rychlost do 200 kilometrů v hodině, které ČD chtějí využívat na mezistátních vlacích. Společnost to oznámila ve čtvrtek v tiskové zprávě.

"Abychom byli připraveni na otevírání trhu dálkové železniční osobní dopravy v České republice a na soutěže na dálkové linky, rozhodli jsme se již nyní vybrat dodavatele elektrických bezbariérových jednotek," uvedl k jedné ze soutěží předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek. Skutečný počet odebraných souprav bude vycházet z toho, v kolika soutěžích státní dopravce uspěje. Nemusí tak být vyčerpány všechny peníze a odebrána všechna oznámená vozidla.

Právě rámcová smlouva na nákup elektrických jednotek je největší z celého balíku nákupů. Za 20 elektrických jednotek plánuje firma utratit 4,6 miliardy korun. Na zhruba čtyři miliardy korun by měla podle odhadu ČD vyjít zakázka na nákup 30 dieselových jednotek. Padesát rychlíkových osobních vozů pro mezistátní vlaky by mělo vyjít na 2,2 miliardy korun.

Vlaky by mohl kupovat stát a využít dotací

Na informaci Českých drah reagoval konkurenční RegioJet vlastněný podnikatelem Radimem Jančurou oznámením, že společnost podporuje plán zvažovaný ministerstvem dopravy. Ten spočívá v tom, že místo jednotlivých dopravců by vozidla pro linky, které bude stát poptávat v soutěži, kupoval stát, a následně je pronajímal dopravcům, kteří v soutěžích zvítězí. Na nákup vozidel totiž Česko může čerpat z fondů EU více než 20 miliard korun a financovat z nich až 85 procent ceny pořizovaných vlaků.

Pokud by ale tento projekt neprošel a vlaky by nakupovali podle zažitých modelů dopravci, je RegioJet připraven do nových vozidel investovat tři miliardy korun, uvedla v tiskové zprávě firma. Na většinu této sumy má už údajně zajištěné financování.

Řídící výbor Českých drah letos koncem března schválil vypsání soutěže na desetiletý pronájem deseti lokomotiv, předpokládaná hodnota přesahuje miliardu korun. Lokomotivy mají podle deníku E15 v první řadě tahat expresy mezi Prahou a Hamburkem, kde drahám selhal plán s nasazením nových škodovek. Dráhy totiž potřebují stroje pro rychlost až 200 kilometrů v hodině, aby mohly plnit smlouvu s Deutsche Bahn. Německý dopravce zaštítěný sankční hrozbou tlačí na to, aby hamburské expresy jezdily už od prosince bez přepřahání.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Skupina České dráhy měla loni v pololetí čistý zisk 102 milionů korun, meziročně o 56 milionů korun méně. Pokles byl způsoben především nákladní dopravou, kterou provozuje dceřiné ČD Cargo. V osobní dopravě se naopak Českým drahám dařilo, rostly tržby i přepravní výkon.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.