Dozorčí rada a představenstvo německé automobilové skupiny Volkswagen se v úterý večer v zásadě dohodly na krocích k podstatnému snížení odměn nejvyšších manažerů.  Informace ve středu potvrdila sama automobilka a premiér spolkové země Dolní Sasko Stephan Weil. Ten přivítal rozhodnutí šéfa dozorčí rady Hanse Dietera Pötsche přijmout zkrácení pohyblivé složky svého platu.

"Velmi tento krok pana Pötsche vítám," řekl Weil v zemském parlamentu v Hannoveru. Dodal, že takový "jasný signál" ohledně odměn byl nezbytný.

Odměny pro vysoké manažery se staly jablkem sváru mezi automobilkou a firemními odbory, které poukazují na nutnost šetřit s ohledem na budoucí výdaje spojené se skandálem kolem měření emisí. K požadavkům na výrazné snížení odměn se připojilo i Dolní Sasko, které je druhým největším akcionářem Volkswagenu.

Generální ředitel Volkswagenu Matthias Müller navrhl odměny snížit asi o třetinu, někteří členové představenstva ale trvali na plné výplatě podle uzavřených smluv. V roce 2014 si devět nejvyšších manažerů Volkswagenu vydělalo celkem zhruba 70 milionů eur (1,9 miliardy korun), z toho 54 milionů eur  (1,4 miliardy korun) činila pohyblivá složka. Bylo to téměř dvakrát více, než co loni vyplatila nejvyšším manažerům jiná německá automobilka Daimler.

Volkswagen uvedl, že dozorčí rada a představenstvo se shodly, že ve věci manažerských platů je vzhledem k současné situaci automobilky nutné "vyslat signál". Dodal, že na schůzce obou orgánů se diskutovala o různých možnostech, které povedou k "výraznému snížení pohyblivé složky platu". Součástí plánu je i snížení odměny šéfa dozorčí rady na jeho vlastní přání, sdělil Volkswagen podle agentury Reuters.

Firma uvedla, že rozhodnutí v otázce manažerských platů padne na nadcházejícím zasedání dozorčí rady. Podrobnosti budou zveřejněny spolu s výroční zprávou o hospodaření Volkswagenu 28. dubna.

Volkswagen loni v září po odhaleních v USA přiznal, že do zhruba 11 milionů vozů s naftovým motorem instaloval software, který umožňuje při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Americké ministerstvo spravedlnosti počátkem letošního roku podalo naVolkswagen kvůli skandálu civilní žalobu a firma čelí řadě dalších žalob a vyšetřování.

Loni si skupina odložila stranou na krytí nákladů spojených se skandálem 6,7 miliardy eur (181 miliard korun). Všeobecně se ale soudí, že bude potřebovat mnohem více hotovosti