Obrat spotřebních družstev skupiny COOP, kam patří v ČR téměř tři tisíce družstevních prodejen zejména v menších městech a na venkově, loni stoupl o jedno procento na 27,3 miliardy korun. V pátek to sdělil Lukáš Němčík ze Svazu českých a moravských spotřebních družstev.

"Nárůst obratu přikládáme investicím družstev do vylepšování prodejen v roce 2015 a také rozvoji služeb na prodejnách COOP," uvedl Němčík. Kladný je podle něj i ohlas zákazníků na cílení skupiny na regionální dodavatele a výrobce.

Skupina COOP sdružuje 48 spotřebních družstev, která provozují dohromady téměř 2900 prodejen s celkovou prodejní plochou téměř 350 000 m2 a zaměstnávají zhruba 14 000 lidí. Přes 400 prodejen potravin je začleněno do maloobchodních řetězců COOP Tuty, COOP Tip, COOP Terno, COOP Diskont a COOP Stavebniny. COOP je mezinárodně používanou obchodní značkou družstev spotřebitelů (consumer cooperatives), která začala vznikat v polovině 19. století v okolí anglického Manchesteru a poté se rozšířila do mnoha zemí.

Tržby obchodního řetězce Kaufland v Česku ve finančním roce 2014/2015 stouply o sedm procent na 55,2 miliardy korun. Zisk činil 2,1 miliardy korun. Konkurenční Globus ve finančním roce 2014/2015 zvýšil zisk o 68 procent na 349 milionů korun, tržby zůstaly na úrovni 22,9 miliardy korun. Tesco v ČR za stejné účetní období vykázalo ztrátu 3,9 miliardy korun při tržbách 41,7 miliardy korun.