Služba na spolujízdy Uber od čtvrtka zlevnila. Vedení české pobočky sanfranciské technologické firmy, která pomocí mobilní aplikace propojuje řidiče s klienty, chce přilákat víc zákazníků. "Od pátečního rána zlevňujeme o 13 procent, chceme se tak přiblížit širší klientele a dosáhnout co největšího počtu jízd za hodinu," řekl HN manažer Uberu pro Česko a Slovensko Lokman Kuris.

Přestože Uber rozjel v Česku hlavní byznys teprve v listopadu 2014, do aplikace se v Praze přihlásilo už kolem 80 tisíc lidí. A alespoň dvakrát za poslední měsíc se s klíčovou službou UberPop svezlo asi 35 tisíc zákazníků.

Nejúspěšnější start-up světa, jejž investoři cení na více než 50 mi­liard dolarů, v Česku nabízí také svozy limuzínou zvané UberBlack, ty ale v říjnu podražily. Zlevňuje právě "lidová" služba UberPop, která "leží v žaludku" spoustě klasických taxikářů, kteří proti Uberu mimo jiné vystoupili na své únorové stávce. Změna cenové politiky firmy je tak nejspíš nepotěší. "Také mohou jít s cenami dolů, tak funguje volná soutěž," uvádí Kuris.

27 korun

zaplatí zákazník základní sazbu, 11 korun za kilometr a čtyři koruny za minutu strávenou v autě. Cena za služby UberPop je nově o 13 procent nižší.

Není to přitom tak dávno, co se ceny za tuto službu měnily naposledy − loni v prosinci manažeři Uberu jízdné v Praze zdražili, aby přitáhli víc takzvaných partnerských řidičů. Nyní jich je víc než tisícovka aktivních. "Nejsou to taxikáři nebo profesionálové, nepotřebují tedy taxikářské koncese. Více jak polovina našich řidičů vozí zákazníky méně než 20 hodin týdně," vysvětluje fungování Barbora Polachová, marketingová manažerka české pobočky Uberu. Řidičem se tak může stát každý, kdo má auto mladší deseti let, řidičák, doloží výpis z rejstříků trestů a dopravních přestupků a od února i živnostenský list.

Jenomže podobně jako jinde ve světě se i v Česku řidiči Uberu potýkají s úřady. "Podle stanoviska ministerstva dopravy se jedná o taxislužbu, proto se kontroloři musí řídit platnými zákony," vysvětluje Jiří Bureš, vedoucí oddělení taxislužby na pražském magistrátu.

Jak funguje služba Uber

Nejbližšího řidiče si člověk na místo přivolá takřka jedním kliknutím pomocí mobilní aplikace. Ta také propočítá cenu a obstará bezhotovostní "kasírování". Řidiči i spolujezdci se po jízdě navzájem v aplikaci ohodnotí. Služba funguje ve 400 městech v 70 zemích, mnohde se potýká kvůli neukotvení v zákoně s úřady nebo se soudy.

Firma ale zařazení mezi taxikáře odmítá, chce spadat spíš do kategorie smluvní přepravy osob a podle Kurise Uber s magistrátem o úpravě podle něj zastaralých podmínek jedná. Zatím ale ne příliš úspěšně. V únoru pražští úředníci zkontrolovali jedenáct řidičů UberPop a UberBlack a se všemi z nich rozjíždějí správní řízení, v němž jim hrozí deseti- až statisícové pokuty. Mimo jiné i kvůli nastavení cen: ve špičkách si Uber účtuje až 2,5násobnou cenu, navíc služba započítává i minuty strávené v autě. Uber po zátazích pokaždé účty kontrolorů v aplikaci zablokoval.

Související
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru