Automobilka Tatra vyrobila v loňském roce 858 vozidel, což bylo o 37 aut více než v roce 2014. Stejný počet vozů i prodala (v roce 2014 to bylo 850 prodaných aut). Letos chce firma vyrobit 1300 aut a prodat jich ještě více, protože chce snížit skladové zásoby. Řekl to obchodní ředitel společnosti Tatra Trucks David Pipal.

"Plány pro letošní rok jsou mnohem ambicióznější. Základní výrobní plán, ze kterého se pak vychází, je 1300 vozidel, to znamená, že nárůst je opravdu obrovský. Ale náš obchodní plán prodeje je ještě vyšší," řekl Pipal.

Kromě vyprázdnění skladů Tatra zároveň očekává zakázky od velkých zákazníků, které oslovila a získala v loňském roce. Osvědčují se jí referenční zakázky na pět nebo deset vozidel. "Z těch deseti bude 50 a 100 a tak dál, čili těch 1300 aut beru jako minimální cíl pro letošní rok a plánujeme, že porosteme podobným tempem i nadále," řekl Pipal.

Obnoveným trhem je pro kopřivnickou automobilku Indie. "Po letech, kdy jsme tam nedodávali, vnímáme určitý hlad po naší technologii, takže tam čekám, že by mohla přijít nějaká větší objednávková vlna," řekl obchodní ředitel.

Zástupci automobilky ve čtvrtek v Kopřivnici předali společnosti M-silnice prvních šest vozů Tatra Phoenix z rámcové dodávky na 20 automobilů celkem zhruba za 50 milionů korun. Všechna vozidla Tatra dodá do konce roku 2018. Podle manažera Tatra Trucks pro klíčové zákazníky Radka Suka je to pro automobilku průlomová zakázka ve stavebnictví.

"Ve stavebním sektoru Tatra hodně ztratila pozici z minulosti, kde neměla výrobní kapacitu nebo nebyla schopna zákazníkům vyrábět vozidla v určité kvalitě a čase. Pod novým managementem je tato zakázka hodně průlomová. Chceme, aby auta byla vidět na silnicích, a tím se zvedala poptávka," řekl Suk.

Automobilka jedná o zakázkách s velkými stavebními společnostmi. "Není to jednoduché. Konkurence nás v určité době předstihla a my se teď vracíme zpátky, zákazníci už jsou na něco zvyklí a teď by to měli změnit a vrátit se ke značce Tatra," řekl Suk. Potenciál u stavebních společností je ale podle něj poměrně velký, protože firmy mají ve svých vozových parcích starší tatry, s nimiž mají dobré zkušenosti.

Místopředseda představenstva a výkonný ředitel společnosti M-silnice Zdeněk Babka řekl, že firma bude tatry používat jako technologická vozidla pro silniční výstavbu. "Musí umět projet terénem i zabezpečit navážení asfaltových směsí, drti a písku a dalších materiálů. Tatry máme v našem automobilovém parku a dobře známe jejich užitnou hodnotu," řekl Babka. Mezi výhody vozů Tatra patří odlišné řešení podvozku s výkyvnými nápravami.

Suk řekl, že automobilka se chystá k podpisu smlouvy s německou stavební společností na dodávku pěti vozidel. "Přes tuto společnost se budeme snažit dostat na německý trh," řekl manažer.

Společnost Tatra Trucks patří českým podnikatelům Jaroslavu Strnadovi a Renému Materovi, kteří automobilku získali v roce 2013 v dražbě. Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí i speciální nákladní vozidla na míru, 80 procent produkce automobilky jde na export. V roce 2014 dosáhly tržby firmy 3,7 miliardy korun. Tatra Trucks má zhruba 900 kmenových zaměstnanců a přes 600 pracovníků ve dvou dceřiných společnostech zaměřených zejména na slévárenství a kovárenství.

Související

Peníze podle Leoše Rouska

Máte zájem o informace z ekonomiky v širších souvislostech?

Zadejte svou e-mailovou adresu a každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr informací, které se během týdne objevily v médiích. Těšit se můžete na komentář událostí od Leoše Rouska, hlavního analytika Hospodářských novin.